Počet dobíjecích stanic se už blíží počtu čerpacích

Ilustrační foto: 👀 Mabel Amber, who will one day z Pixabay

Elektrárenská společnost ČEZ letos zprovoznila 94 nových stanic, v síti jich je celkem 754. Firma také oznámila, že ultrarychlých stojanů má už 66, ještě letos to bude přes sto. Řidiči v 1. pololetí odebrali u stanic ČEZ rekordních 3,5 mil. kWh zelené elektřiny, o 53 procenta více než loni touto dobou.

„Klíčem k dalšímu růstu elektromobility v ČR zůstává pokračující výstavba velkých hubů s větším počtem stojanů a vysokorychlostních stanic schopných během 10 minut doplnit baterie aut pro dalších 150 kilometrů jízdy,“ píše firma ČEZ. Její elektrodobíjecí síť roste díky prostředkům přidělovaným Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) eviduje již 2543 dobíjecích stanic, což představuje 4549 dobíjecích bodů. Standardních čerpacích stanic pohonných hmot jsou zhruba 3 tisíce. Za rok touhle dobou tak možná bude v provozu více stanic k dobíjení elektromobilů nebo plug-in hybridů než čerpacích stanic s výdejem benzínu a nafty.

V posledních třech letech se tuzemská síť dobíjecích stanic rozrůstá minimálně o 500 dobíječek ročně. V loňském roce přibylo dokonce 650 dobíjecích stanic a 1 200 dobíjecích bodů. Vyplývá to z interaktivních statistik Centra dopravního výzkumu.

Spolu s rozšiřováním sítě nabíjecích stanic roste i jejich využití. Například u Energokarty, která je akceptována u tří největších tuzemských sítí nabíjecích stanic (ČEZ, Pražská energetika a E.ON Drive) a současně v síti Smatric v Rakousku, EnBW v Německu a Ionity v celé Evropě, eviduje nákupní aliance Axigon za rok 2023 meziročně více než o polovinu vyšší počet dobíjení i spotřebu energie.

„Za prvních šest měsíců letošního roku registrujeme růst odběru o 25 procent oproti stejnému období loňského roku. Současně to však představuje téměř stejné množství energie jako za celý rok 2022,“ popisuje aktuální trend Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. „Počet Energokaret, které zákazníkům poskytujeme již třetím rokem, od začátku letošního roku vzrostl o přibližně třetinu. V současnosti tak spravujeme již téměř tři tisíce karet na dobíjení elektrovozidel,“ dodává Damir Duraković s tím, že zákazníci stále nejvíce využívají DC dobíjení (55 %). Podíl nejrychlejšího dobíjení UFC se blíží ke 20 % a na úkor DC meziročně rostlo i nejpomalejší dobíjení AC, které se z podílu 23,8 % v loňském roce letos dostalo k podílu 26 procent.

Celkový počet veřejných čerpacích stanic v Česku činí podle evidence MPO necelé 4 tisíce, těch standardních s výdejem benzínu a nafty je asi o tisíc méně, k 12. dubnu 2024 jich MPO evidovalo 2857. „Pokud by tedy dobíjecí stanice přibývaly podobným tempem jako v posledních letech, na konci roku jich může být podobný počet jako čerpaček s benzínem a naftou,“ říká Damir Duraković, který však upozorňuje, že na jednom čerpacím stojanu může během půl hodiny reálně natankovat až 10 aut. Za stejnou dobu zpravidla ale nedobijete ani jeden bateriový elektromobil na dobíjecím stojanu AC, maximálně jeden na DC stojanu a možná dva na nabíječce UFC. Při stávajících možnostech dobíjení a předpokladu úplného přechodu k elektromobilům by tak síť dobíječek musela být násobně větší, než je síť čerpacích stanic. Velkou roli však má sehrát dobíjení mimo veřejné dobíječky, tedy doma či v práci.

Za první šest měsíců toho roku přibylo v České republice více než 5000 čistě bateriových elektromobilů, přes 1500 jen za červen. Celkově už se počet e-aut na českých silnicích dotýká třicetitisícové hranice a podobný je i počet různých typů hybridních aut. Nicméně, ve srovnání s ostatními zeměmi EU je to stále málo. Pro ilustraci: nákupní aliance Axigon poskytuje jako autorizovaný distributor téměř 50 tisíc tankovacích karet od společnosti Shell a kolem 15 tisíc od společnosti EuroOil oproti 3 tisícům Energokaret.

ČEZ nyní nabízí 31 ultrarychlých veřejných stojanů, u kterých lidé během 10 minut doplní energii potřebnou na dalších 150 km jízdy. Do konce roku chce výrazně překonat hranici stovky provozovaných ultrafastů. Kombinace velkých hubů a ultrarychlých stanic znamená, že řidiči většinou nemusí čekat na volnou stanici a začínají okamžitě a rychle dobíjet. „Řidičům chceme také zpřístupňovat dobíjecí stojany po celé Evropě. V tuto chvíli spolupracujeme s více než 20 roamingovými partnery a nabízíme přes 25 tisíc dobíjecích bodů. Do konce roku plánujeme počet roamingových dobíjecích bodů zdvojnásobit na minimálně 50 tisíc,“ říká místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani.