Plynové autobusy za dotace EU skončí asi v muzeu

Příště autobus na vodík. Ilustrační foto: Jan Ferenc

V Liberci už nebudou jezdit plynové autobusy české značky TEDOM. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) na konci ledna ukončil provoz posledních autobusů této značky. Informovala o tom liberecká příloha MfD. Provoz autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) tím ale ve stotisícovém krajském městě nekončí, MHD zajišťuje podnik také plynovými autobusy polské značky Solaris a IVECO Urbanway, nákup dalších až 15 vozů schválilo město loni.

„Vzhledem ke skončení výroby těchto autobusů v roce 2012 je v tuto dobu nemožné pořídit některé specifické náhradní díly, například komponenty k provozu na CNG. Toto byl i důvod dlouhodobého odstavení v minulosti, kdy bylo řešením využití těchto dílů ze starších vozidel v rámci jejich likvidace,“ řekl deníku zástupce provozně-technického ředitele dopravního podniku Miloslav Růžička.

Liberec byl jedním z prvních měst, kde autobusy TEDOM začaly jezdit, k jejich nákupu využil před 13 lety evropskou dotaci. V provozu se postupně vystřídalo 28 vozů, ještě předloni jich po městě jezdilo 11. V České republice se s nimi lze podle Růžičky setkat už jen v Ústí nad Labem, v zahraničí například v Polsku, Bulharsku nebo na Ukrajině. Vozy čeká likvidace. „Množí se nabídky na případný odkup pro potřeby zachování vozidel jako historických exemplářů. Tato varianta bude ještě předmětem diskuse,“ dodal Růžička.

Liberecký dopravní podnik provozuje 40 autobusových linek, pro něž má k dispozici přes 100 autobusů. Zhruba třetina jsou vozy s pohonem na stlačený zemní plyn, v roce 2020 pořídil Liberec pro MHD deset nových kloubových autobusů Solaris, loni uzavřel smlouvu na dodávku dalších až 15 kloubových autobusů s pohonem na CNG za 152 milionů korun od firmy SOR Libchavy. Od roku 2021 má dopravní podnik v areálu garáží i vlastní čerpací stanici na CNG, která přišla na 23 milionů korun.