Od října se zvýšil počet podvodných webů se slevami o 178 procent
Od začátku října se zvýšil počet podvodných nákupních webů lákajících na slevy a výprodeje o 178 procent. Hackeři lákají například na falešné stránky kabelek Michael Kors, brýlí Ray-Ban nebo falešný web Amazon a snaží se získat osobní údaje uživatelů nebo čísla platebních karet. V souvislosti s blížící se slevovou akcí Black Friday se také ztrojnásobilo množství phishingových útoků napodobujících stránky s elektronickými platbami. Vyplývá to z údajů bezpečnostních firem Check Point a Kaspersky.
V České republice před podvodnými stránkami dlouhodobě varuje Česká obchodní inspekce, která jejich výčet zveřejňuje na svém webu. Momentálně je na něm uvedeno přes tisíc adres, včetně webů slevyadidas.cz, martenssleva.cz, hugobosssleva.cz, oblecsito.cz, edensport.cz nebo eccoobchod.cz.
Z hlediska celkového počtu pokusů o phishing s použitím názvu obchodní platformy zůstala podle analýzy Kaspersky nejčastější návnadou společnost Amazon. Po většinu letošního roku pak byla druhou nejoblíbenější platformou eBay, následovaná obchody Alibaba a Mercado Libre.
Uživatelé jsou na stránky lákáni různými e-maily nebo zprávami o slevách na sociálních sítích. V případě Amazonu uživatele láká e-mail s „naléhavým“ upozorněním o chybě při obnovení účtu. „Podvodníci působí léta osvědčenými metodami při využití moderních komunikačních prostředků. Zprávy o výhodných nabídkách putují přes komunikační platformy jako WhatsApp nebo Messenger, tipy na stránky se slevovými kupony se šíří na sociálních sítích. Podvodníci se pod záminkou získání výhod snaží své oběti přimět k vyplnění identifikačních údajů nebo přímo k platbě,“ uvedl Michal Merta ze společnosti Accenture.
Letos se podle expertky Kaspersky Taťány Ščerbakové hackeři zaměřili i na systémy elektronických plateb. „Tentokrát jsme zjistili mimořádný růst počtu útoků napodobujících nejoblíbenější platební systémy. Podvodníci samozřejmě vnímají každou novou platební aplikaci jako další příležitost k oklamání uživatelů,“ dodala. Letos se v různých zemích zaváděly nové, snadno použitelné platební systémy. Lidé si tyto systémy rychle oblíbili, a proto je podvodníci začali aktivně využívat jako lákadlo k šíření škodlivé činnosti.
Pokud se uživateli něco zdá až příliš dobré, pak to podle Pavla Krejčího z Check Pointu s největší pravděpodobností bude podvod. „Dávejte si pozor na různé napodobeniny známých stránek, na drobné změny v odkazech, nakupujte vždy jen ze spolehlivých zdrojů a nenechte se rozhodit nečekanými zprávami o změně hesla nebo jinými urgentními požadavky, které souvisí s vašimi účty. Na odkazy nikdy neklikejte a vždy navštivte stránky a váš účet napřímo,“ nabádá Krejčí.