Německo potvrdilo plán 15 milionů elektroaut do roku 2030
Německo v zájmu dosažení klimatických závazků musí urychlit nástup elektrické dopravy. Na jednání s kancléřem Olafem Scholzem se na tom shodli zástupci automobilového průmyslu, kteří rovněž potvrdili dřívější cíl v podobě nejméně 15 milionů elektrických aut na německých silnicích do roku 2030. Novináře o tom po schůzce informoval kancléřův mluvčí Steffen Hebestreit. Jednání se zúčastnili mimo jiné šéfové Mercedesu, Volkswagenu a BMW Ola Källenius, Oliver Blume a Oliver Zipse nebo ministr hospodářství Robert Habeck s ministrem financí Christianem Lindnerem.
Do roku 2030 chce Německo oproti roku 1990 snížit emise skleníkových plynů o 65 %, do roku 2040 o 88 % a do roku 2050 hodlá dosáhnout emisní neutrality. Jedním z pilířů tohoto plánu je elektrifikace dopravy, která je doposud závislá na fosilních palivech.
Pro rozšiřování počtu elektrovozů je potřeba rozšířit potřebnou infrastrukturu včetně posílení sítě dobíjecích stanic. „V otázce výstavby a provozu dobíjecí infrastruktury je nyní na tahu energetický a automobilový průmysl,“ řekl Hebestreit. V této souvislosti připomenul, že vláda již loni na podzim přijala příslušný rozvojový plán, který je nyní třeba uvést do praxe.
Rozvoj elektromobility Německo podporuje především dotacemi na nákup elektroaut. Výši příspěvku ale od letošního ledna výrazně snížilo a s dalším snížením se počítá od ledna 2024. Nejvyšší příspěvek na elektromobil nově činí 4500 eur (108 000 Kč) místo dřívějších 6000 eur (144 000 Kč). Klíčovou podmínkou je, že vůz musí podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40 000 eur (960 000 Kč). Nárok na podporu mají i majitelé dražších aut, pokud vůz nestojí více než 65 000 eur (1,5 milionu Kč). V takovém případě dostanou 3000 eur (72 000 Kč), což je o 2000 eur (48 000 Kč) méně než do prosince loňského roku. Zcela ukončena byla podpora hybridních aut.
V Německu se v loňském roce podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) prodalo 2,65 milionu nových aut, z nichž asi 470 000 bylo elektrovozů. Jejich podíl na všech prodaných nových vozech loni činil 17,7 %, což bylo v meziročním srovnání o 32,2 procenta více.
Komentář SH:
Zřejmě není potíž počet elektromobilů naplánovat a vyrobit. Podobně se počet veřejných dobíjecích stanic jednoduše naplánuje, zadotuje a postaví. Potíž je, kdo si ty elektromobily bude kupovat a kdo do dobíjecích stanic dodá elektřinu. Německá síťová agentura nedávno varovala, že by mohla omezovat provoz dobíjecích stanic a tepelných čerpadel, kdyby se nedostávalo proudu.
Loňský prudký nárůst elektromobilů nastal zřejmě v očekávání letošního snížení dotací a ukončení státní podpory hybridů. Zajímavé tedy bude sledovat prodeje letošní.
A ještě k těm procentům a statistikám. Podle plánu A. Merkelové měl po německých silnicích v roce 2020 jezdit milion elektroaut. Koncem loňského října jich bylo 840 tisíc. Ze 48,5 milionu osobních aut v Německu, které byly registrovány do provozu k 1. lednu 2021, dosáhly elektrické vozy podíl jen 1,3 procenta. A to vše za 4,6 miliardy eur (112 mld. Kč), kterou na dotacích vydal německý státní rozpočet v letech 2016 až 2021. Do konce roku 2024 dotace do elektroaut mají dosáhnout v přepočtu 200 miliard korun.