MHD v Praze jelo loni o 265,8 milionu lidí víc, i když přibylo aut

Ilustrační foto: Vinson Tan z Pixabay

Veřejnou dopravou jela loni v Praze více než miliarda cestujících, což je meziročně asi o 265,8 milionu více. V roce 2021 ovlivnila provoz omezení proti pandemii covidu-19. Vozy pražské MHD loni najezdily na území města 206 milionů kilometrů, což bylo meziročně o 10,2 milionu kilometru víc. Celkové náklady na provoz MHD meziročně stouply asi o tři miliardy na 23,6 miliardy korun. Vyplývá to z ročenky Technické správy komunikací (TSK) pro rok 2022, kterou má ČTK k dispozici.

Největší množství kilometrů po Praze najezdily autobusy, a to 83,6 milionu. Metro a tramvaje najezdily 58,9 milionu, respektive 58 milionu kilometrů. Nejméně, 5,5 milionu kilometrů, najezdily vlaky, v jejichž případě šlo o meziroční pokles o 0,1 milionu kilometrů. U autobusů, metra i tramvají počty naopak oproti předloňsku vzrostly. Loni v prosinci začal z Palmovky do Miškovic jezdit trolejbus, počty cestujících v dokumentu nejsou samostatně uvedeny.

Přestože autobusy najezdily nejvíc kilometrů, lidé nejčastěji využívali metro. Vlaky podzemní dráhy svezly loni zhruba 338,14 milionu lidí, což tvoří 33,66 procenta všech cestujících. Druhým nejvyužívanějším prostředkem MHD jsou tramvaje s asi 315,44 milionu cestujících a třetí autobusy. Nejméně lidé využívali přívozy, svezlo se jimi 613 120 lidí.

Na území hlavního města bylo loni 386 linek, včetně příměstských. Fungují tři linky metra, které loni doplňovalo 35 tramvajových linek, z nichž 26 bylo denních. Dále jezdilo 177 autobusových linek, z toho byl jeden trolejbus, doplňovalo je 124 příměstských autobusů. V případě metra a tramvají se počet linek meziročně nezměnil, u městských i příměstských autobusů stoupl v řádu jednotek. Do Pražské integrované dopravy (PID) bylo zapojeno rovněž 39 vlaků, 7 přívozů a lanovka na Petřín.

V případě veřejné dopravy okolo hlavního města, která spadá do PID, se zvýšil počet obcí, kam spoje PID zajíždějí, a sice z předloňských 1132 na loňských 1346. V PID bylo zahrnuto 576 železničních zastávek a jezdilo 441 příměstských a regionálních autobusových linek PID.

Vývoj dopravních výkonů na území Prahy (v milionech km)

Rok201720182019202020212022
Metro58,159,260,956,756,858,9
Tramvaje57,957,758,554,454,158
Autobusy79,682,182,578,479,383,6
Vlaky5,25,45,75,75,65,5
Celkem200,8204,4207,6195,2195,8206
Zdroj: Technická správa komunikací

Nárůst výkonů MHD nezabránil zvýšení počtu automobilů. Těch loni podle zprávy TSK v hlavním městě přibylo 40 800 a jejich počet dosáhl 1,258 milionu. Milion z nich jsou osobní automobily. Celkem po metropoli auta najezdila zhruba 22,8 milionu kilometrů, meziročně méně. Nejvytíženější komunikací byl stejně jako v uplynulých letech Barrandovský most.

V roce 2021 evidovaly úřady v metropoli 970 755 osobních aut, v roce 2020 to bylo 925 716. Ve srovnání se zbytkem Česka tvoří množství aut registrovaných v metropoli necelou sedminu celkového počtu aut v republice. Nejvíc jich v Praze přibylo v letech 1990 až 2000, kdy se jejich počet zdvojnásobil.

V metropoli je 4068 kilometrů komunikací. Nejvytíženější komunikací byl loni Barrandovský most, a to i přesto, že jej silničáři přes léto opravovali a byl na něm omezen provoz. Po mostě denně projelo 139 000 aut, meziročně asi o tři tisícovky méně. Druhou nejvytíženější byla Jižní spojka v úseku Chodovská – V korytech, kde projelo 129 000 aut a na třetím místě Jižní spojka mezi ulicemi 5. května a Vídeňská. Barrandovský most je zároveň nejvytíženějším mostem přes Vltavu. Za ním jsou na druhém místě Hlávkův a třetí Radotínský společně s mostem Barikádníků.