Maloobchodní tržby se v dubnu meziročně zvýšily o 5,3 procenta

Ilustrační foto: Andreas Lischka z Pixabay

Tržby v maloobchodě se v dubnu reálně meziročně zvýšily o 5,3 % a meziměsíčně stagnovaly. Oznámil to Český statistický úřad ve své pravidelné zprávě. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly meziročně o 0,1 % a meziměsíčně o 0,3 procenta.

Meziměsíčně tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel v dubnu reálně stagnovaly, přičemž za pohonné hmoty klesly o 0,3 % a za potraviny o 0,2 %, naopak za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,1 procenta.

Meziročně se maloobchodní tržby v dubnu zvýšily reálně o 5,3 %, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 7,1 %, za pohonné hmoty o 3,9 % a za potraviny o 3,6 procenta.

„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v dubnu meziročně vzrostly. Tržby se zvýšily za prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěly internetové a zásilkové obchody a nespecializované prodejny s převahou potravin,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 17,1 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 8,4 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,7 %, s výrobky pro domácnost o 0,5 % a s počítačovým a komunikačním zařízením o 0,4 procenta. Naopak tržby klesly v prodejnách s oděvy a obuví o 0,2 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se tržby zvýšily o 4,2 % a ve specializovaných prodejnách potravin se snížily o 1,7 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 18,1 %. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 18,1 %.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně klesly o 0,3 procenta. Meziročně se tržby snížily o 0,1 %, přičemž za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) klesly o 1,2 %, naopak za opravy motorových vozidel vzrostly o 4 procenta.

„Vadou na kráse dnešního čísla je meziměsíční stagnace, což je prudké dupnutí na brzdu,“ upozorňuje Tomáš Volf, hlavní analytik společnosti Citfin. „V dalších měsících by se měla situace nadále pomalu zlepšovat. S příchodem letních měsíců bude poptávka růst a k dobru bude promlouvat i nízká srovnávací základna s loňským rokem, kdy byly tržby maloobchodníků v červených číslech.“ 

Maloobchod táhly internetové a zásilkové obchody s růstem 18,1 procenta. „Jakmile se probudila ochota domácností utrácet, znovu se nastartoval boom nákupů přes internet. K tomu přispívá i to, že rozvoj internetového obchodu s potravinami funguje na stále více místech v Česku,“ všímá si Jiří Cihlář, analytik společnosti Citfin. „Rok 2023, kdy maloobchod v součtu poklesnul, je za námi. Jenže mluvíme o období, kdy útraty domácností dusilo dvouciferné tempo inflace. Závěr roku 2023 a jaro roku 2024 přineslo v maloobchodě blýskání na lepší časy. I přes poslední zrychlení bude inflace mnohem menším strašákem než loni. V roce 2024 už se navíc konečně dočkáme celoročního růstu reálných mezd, což naznačila už čísla za první čtvrtletí. To bude domácnosti motivovat k vyšším útratám. Je ale potřeba neustále připomínat, že bez pomoci nízké srovnávací základny by maloobchod těžko mohl růst. Dobrou zprávou je to, že se domácnosti evidentně nelekly ani začátku platnosti konsolidačního balíčku. Sázíme na to, že by maloobchod v letošním roce měl v průměru narůst o 3 procenta. Díky tomu se domácí poptávka letos stane hlavním hnacím motorem růstu HDP,“ předpovídá Cihlář.

.