Maloobchodní tržby klesly podesáté v řadě

Ilustrační foto: Silvia z Pixabay

Meziročně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel v únoru snížily reálně o 6,4 %, ve srovnání s lednem klesly o 0,4 procenta. Ve své pravidelné zprávě o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ). Pokles tržeb trvá už desátý měsíc v řadě.

Tržby za potraviny klesly v únoru proti lednu o 1,8 %, naopak za nepotravinářské zboží vzrostly o 0,2 % a za pohonné hmoty o 1,5 procenta. Meziročně útraty obyvatel za potraviny klesly o 7,6 % a za nepotravinářské zboží o 7,1 %, naopak za pohonné hmoty vzrostly o 0,3 procenta.

„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v únoru meziročně poklesly o 6,4 procenta. Pokles tržeb trval již od května loňského roku. Méně než loni se prodalo zboží v prodejnách s potravinami i s nepotravinářským zbožím. Tempo poklesu v porovnání s předchozím měsícem se u potravin prohloubilo, naopak u nepotravinářského zboží zmírnilo. Prodej pohonných hmot vykázal meziroční růst tržeb třetí měsíc v řadě,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

„Pokles tržeb pokračoval v prodejnách s výrobky pro domácnost a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, a to desátý měsíc v řadě. V ostatních sortimentních typech specializovaných prodejen s nepotravinářským zbožím se tržby zvýšily. Tržby internetových a zásilkových obchodů klesaly již čtrnáctý měsíc za sebou,“ dodává Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.

Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost meziročně klesly o 14,7 % a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 1,9 procenta. Naopak tržby rostly v prodejnách s oděvy a obuví o 4,8 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 3,8 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 1,3 % a s kosmetickými a toaletními výrobky o 1 procento. Tržby z prodeje potravin klesly již desátý měsíc po sobě, a to o 7,6 % v nespecializovaných a o 7,2 % ve specializovaných prodejnách. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 3,6 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly o 7,7 procenta.

„V posledních čtyřech měsících trend pádu neustále zpomaluje. Češi však přesto nechávají v kasách obchodníků stále méně než před rokem,“ konstatuje Tomáš Volf, hlavní analytik poradenské firmy Citfin. „Pokračuje zajímavý trend, a sice další pokles zájmu Čechů o e-shopy. V oblasti e-commerce byl boom v době zavřených kamenných obchodů, ale od té doby zájem spotřebitelů klesá a v únoru to byl další meziroční propad tržeb o 7,7 procenta. To jde především na vrub tomu, že spotřebitelé utrácejí nejvíce za potraviny, které jsou doménou kamenných prodejen, nikoli e-shopů. Dá se tedy čekat, že e-commerce bude v ČR ztrácet i v průběhu letošního roku, protože růst cen podstatněji zpomalí až na přelomu roku.“

Důvody, proč jsou Češi ve výdajích obezřetní až střídmí, jsou zřejmé. „Vysoké ceny a obava o budoucí vlastní finanční situaci. Nezaměstnanost je zatím stále velmi slušná a v únoru dosáhla 3,9 %, což je evropský primát. To však neznamená, že se domácí spotřebitelé neobávají ztráty zaměstnání. I tento faktor promlouvá do nižších tržeb obchodníků,“ dodává T. Volf.

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně vzrostly o 0,8 %. Meziročně se tržby zvýšily o 4,1 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 4,2 % a za opravy motorových vozidel o 4,1 procento, doplňuje statistiku maloobchodu ČSÚ.