Evropská komise přitvrzuje proti starším autům

Ilustrační foto: Pete Linforth z Pixabay

V zájmu ochrany lidských životů a planety se starší auta budou podrobovat technické kontrole každý rok. „Pro lepší bezpečnost silničního provozu a kvalitu ovzduší v celé EU navrhuje Evropská komise (EK) komplexní revizi pravidel EU v oblasti bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel,“ píše se v její tiskové zprávě. „Odhaduje se, že tyto návrhy mezi lety 2026 a 2050 zachrání přibližně 7 000 životů a zabrání zhruba 65 000 vážným zraněním.“ Vliv na klimatické změny EK neupřesnila.

Podle návrhu by se každoročně musela dostavit na technickou kontrolu osobní auta a dodávky starší 10 let. Zpřísněné podmínky ovšem dopadnou i na elektromobily. „Nová pravidla zohlední rostoucí výskyt elektromobilů a přizpůsobí se nově vznikajícím technologiím. Kromě toho vysoce znečišťující a hlučná vozidla, ačkoli jich je relativně málo, jsou zodpovědná za neúměrný podíl škodlivých emisí,“ píše EK. „Současná pravidla dostatečně neřeší znečištění ovzduší a hluk.“

Nová pravidla zavedou posílené kontroly, včetně pravidelných technických kontrol elektromobilů a pokročilých asistenčních systémů pro řidiče, ročních kontrol starších automobilů a dodávek a pokročilých metod testování emisí k detekci vozidel s vysokými emisemi za účelem snížení znečištění jemnými částicemi.

Znamená to mimo jiné, že podrobné údaje o provozu vozidla, jeho majiteli a řidiči, které moderní bezpečnostní systémy sbírají a uchovávají, bude možné digitálně sdílet v celé EU. Komise navrhuje zavést digitální osvědčení o registraci vozidel a pravidelných kontrolách, zjednodušit přeshraniční sdílení údajů a chránit občany před podvodnými aktivitami, jako je manipulace s počitadlem kilometrů. Pravidelné technické kontroly budou rovněž zjednodušeny pro osoby, které dočasně pobývají v jiné zemi EU.

V souvislosti s tímto nařízením EK navrhuje revizi dalších tří směrnic: o pravidelných technických kontrolách vozidel, o dokladech o registraci vozidel a o silničních kontrolách užitkových vozidel.

Stárnoucí vozový park také zvyšuje riziko podvodů s počitadly kilometrů, podotýká EK. „Boj proti těmto podvodům vyžaduje aktualizovaná pravidla. Zastaralé postupy a nepoužívaní moderních technologií brání vymáhání práva a přeshraniční spolupráci,“ píše Komise ve zprávě.

Návrh, který ještě budou schvalovat Evropská rada a Evropský parlament, navazuje na unijní politiku absolutní bezpečnosti silničního provozu, což znamená, že nejpozději v roce 2050 nesmí na evropských silnicích zahynout nebo být zraněn téměř žádný člověk (Vize nula). Dílčí cíl je snížení úmrtí a zranění o 50 % do roku 2030. „Dnešní návrhy, které byly oznámeny ve strategii Komise pro udržitelnou a inteligentní mobilitu z roku 2020, pomohou těchto cílů dosáhnout,“ tvrdí EK. Připouští, že nehodovost klesá stabilně, ale pomalu.

„Nynější iniciativa představuje významný krok vpřed k zajištění bezpečnosti našich silnic, čistšího ovzduší a usnadnění života občanů. Modernizací našich pravidel pro kontrolu provozu využíváme nejnovější technologie, posilujeme jejich vymáhání a zajišťujeme, aby držela krok s vyvíjející se realitou mobility,“ řekl k návrhu Apostolos Tzitzikostas, komisař pro udržitelnou dopravu a turismus.

V České republice v současné době platí, že nová auta mají povinnou technickou kontrolu po 4 letech provozu a dále pak každé dva roky.