Čínská válka o magnety už ohrožuje nejen automobilový průmysl

Omezení vývozu magnetů ze vzácných hornin, k nemuž přistoupila Čína, ohrožuje nejen automobilový, ale i obranný či spotřební průmysl. Upozorňuje na to např. Le Monde.
Čína zavedla omezení vývozu řady materiálů a hornin během dubna, a to v reakci na americká cla. Nejde přímo o zákaz vývozu, ale o nové podmínky včetně licencování. Které jde podle CNBC velmi pomalu. Následně několik producentů v automobilovém průmyslu kvůli nedostatku materiálů přerušilo výrobu. Reuters včera na svém webu přišla se zprávou, že Čína dokonce zavedla nový systém sledování obchodů s magnety ze vzácných hornin. „Národní systém sledování, který vstoupil v platnost minulý týden, vyžaduje, aby výrobci poskytovali další informace online, včetně objemů obchodů a jmen klientů, uvedly dva zdroje obeznámené se záležitostí a další zdroj informovaný zúčastněnými stranami,“ napsal Reuters na svém webu.
Například Mercedes prohlásil, že sice ohrožen nebyl, ale začne řešit bezpečnost dodávek. Stejně tak BMW. Mezi těmi, kteří museli přerušit výrobu některých modelů, byli či jsou podle dostupných informací například Suzuki nebo Ford. Ten přitom patří dlouhodobě mezi pětku největších producentů automobilů na světě.
Podle Reuters ale problémy mohou dopadat i na výrobce plovodičů a podle Le Monde i spotřebního zboží či do obranného průmyslu. Doslova uvádí, že magnety „začínají docházet v továrnách po celém světě.“
Evropský komisař pro obchod Maroš Sefčovič se podle svých slov měl se svým čínským protějškem dohodnout, že situaci kolem vzácných zemin co nejrychleji vyjasní. Čína má však evidentně v rukou silný nástroj pro vyjednávání o čemkoliv.