Češi přestávají utrácet

Maloobchodní tržby v červnu pokračovaly v meziročním poklesu, snížily se o 6 procent. V květnu to bylo podle revidovaných údajů o 6,6 procenta.

V červnu si opět pohoršily všechny typy prodejen s výjimkou lékáren a drogerií. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně byly tržby v maloobchodě vyšší o 0,2 procenta.

Ilustrační foto od Hier und jetzt endet leider meine Reise auf Pixabay aber z Pixabay

„Na poklesu se podílel především nižší prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin a nižší prodej výrobků pro domácnost,“ říká vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. „Růst zaznamenaly pouze prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a drogistickým zbožím.“

Tržby maloobchodníků ve specializovaných prodejnách s obuví a oděvy klesly meziročně o 13,3 %, s výrobky pro sport a rekreaci o 11,9 % a s počítači a telefony o 11,3 procenta. za pohonné hmoty klesly o 7,6 %, za nepotravinářské zboží o 6,1 %, a za potraviny o 5,5 procenta.

Šestý měsíc v řadě klesly tržby internetovým obchodům, pokles ale v jejich případě výrazně zpomalil. Zatímco v předchozích měsících byl vyšší než 10 %, v červnu to bylo 2,8 procenta.

„Na Čechy drtivě dopadá negativní vliv inflace a pod tlakem zdražování se omezují ve spotřebě. Jediné, co stojí mezi spotřebiteli a ještě většími ekonomickými problémy je nízká nezaměstnanost. Ta se za poslední měsíc snížila na 3,1 %, což je vynikající výsledek,“ komentoval zprávu ČSÚ Tomáš Volf, analytik společnosti Citfin. „Po včerejších slovech A. Michla z ČNB by se mělo ekonomice dařit i v dalším období, ale hrozby tu beze sporu jsou.“

Podle Volfa k nim patří především nižší chuť Němců utrácet. „Nejistotu, kterou prožívají ve spojitosti se zimními měsíci, nedává mnoho důvodů pro rozhazování, a v ČR je to podobné,“ píše Volf. „Navázanost domácí ekonomiky na německou je jasná a jen těžko si lze představit. Že klesnou-li objednávky v Německu, že se to nedotkne českých podniků a potažmo domácí nezaměstnanosti. Češi tedy neutrácí tolik za zbytné zboží a alespoň část rodin tvoří rezervy.“