Bývalý šéf Audi je připraven se přiznat v kauze dieselových emisí
Bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler je v kauze falšování dieselových emisí připraven přiznat se k podvodu výměnou za podmíněný trest a finanční postih. U soudu v Mnichově to dnes podle médií uvedl tým jeho obhájců. Audi a jeho mateřská skupina Volkswagen v roce 2015 přiznaly, že používaly nelegální software k podvádění při emisních testech.
Stadler byl v roce 2020 obviněn z účasti na skandálu. Hospodářský trestní soud mu slíbil podmíněný trest, pokud se obšírně dozná a zaplatí 1,1 milionu eur (25,9 milionu Kč).
S návrhem soudu souhlasí i státní zastupitelství. Podle předsedy senátu Stefana Weickerta tak byla uzavřena dohoda, podle níž soud vyměří bývalému šéfovi Audi trest jeden a půl až dva roky. Stadler podle svých obhájců vystoupí před soudem s přiznáním za dva týdny, uvedl dnes podle agentury DPA jeho obhájce Thilo Pfordte.
Komentář SH: Bylo by zajímavé vidět šéfovi do vzpomínek, jak se celá věc vlastně urodila. Co to bylo a možná je za příběh, na jehož konci byl skandál s emisemi. Začal konkurenčním bojem nebo regulací? Kdo vzal na sebe to riziko a rozhodl, že ano, bude se podvádět…
Šéf Audi původně vinu odmítal. Podle trestního soudu ale musel nejpozději od července 2016 vědět, že mohlo docházet k manipulaci s hodnotami výfukových plynů. Přesto nařídil, aby se v prodeji upravených vozů pokračovalo až do začátku roku 2018.
Proces je jedním z nejvýznamnějších soudních řízení po skandálu s dieselovými motory ve Volkswagenu a v jeho dceřiné společnosti Audi. Odhalení, že miliony emisních testů byly zmanipulovány, se objevila v září 2015. Inženýři podle žalobců manipulovali s motory tak, aby vyhovovaly zákonným hodnotám emisí výfukových plynů při testech, ale už ne později na silnici.
Stadler se stal v roce 2007 šéfem Audi a vystřídal Martina Winterkorna, který se přesunul do čela koncernu Volkswagen. Od června 2018 byl Stadler čtyři měsíce držen ve vazbě v Augsburgu kvůli riziku tajné dohody, dokud neodešel z funkce šéfa Audi a člena představenstva Volkswagenu. S mateřským koncernem již uzavřel občanskoprávní vyrovnání a bývalému zaměstnavateli zaplatil 4,1 milionu eur za porušení povinností.
Skupina Volkswagen pak zaplatila celosvětově 30 miliard eur za náhrady, škodu a právní výlohy v této kauze, označované dieselgate. Nejvyšší částku uhradila ve Spojených státech.
Mnoho právních aspektů dieselového skandálu ještě není dokončeno. U soudu v Brunswicku nedaleko historického sídla firmy pokračuje další velký trestní proces zahájený v září 2021, který se týká čtyř bývalých úředníků Volkswagenu obviněných z podvodu. V procesu nefiguruje v současné době hlavní obžalovaný Martin Winterkorn, bývalý generální ředitel firmy v čase, kdy skandál propukl. Výslechů se neúčastní ze zdravotních důvodů, datum jeho možného vystoupení u soudu zůstává neznámé, uvedla agentura AFP. U soudu v Brunswicku se projednává také další občanskoprávní žaloba ze strany investorů, kteří požadují odškodnění, protože akcie Volkswagenu se ve dnech po skandálu propadly asi o 40 procent.
Ve Francii potvrdil v březnu pařížský odvolací soud obžalobu Volkswagenu v kauze podvodů s emisemi. Německého výrobce už odsoudil k zaplacení pokuty jedné miliardy eur. Německá firma není z podvodu s emisemi podezřelá sama, v polovině roku 2021 byly obžalovány také automobilky Renault, Peugeot, Citroën a Fiat-Chrysler.