Bezemisní auta od roku 2035 budou, výrobci dostanou dotace

Ilustrační foto: Lee Rosario z Pixabay

Evropská komise (EK) potvrdila svůj plán, že nová osobní a lehká užitková auta prodávaná v Evropské unii budou mít od roku 2035 nulové emise oxidu uhličitého. Zároveň oznámila, že dá k dispozici 1,8 mld. EUR (45,1 mld. Kč) na vytvoření bezpečného a konkurenceschopného dodavatelského řetězce surovin pro baterie.

„Držíme se cílů pro rok 2035,“ potvrdil eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas na tiskové konferenci. Ve zprávě Evropské komise pak říká: „Budoucnost evropského automobilového průmyslu musí být konkurenceschopná, propojená a čistá. Tímto akčním plánem podnikáme rozhodné kroky k posílení evropské průmyslové základny, urychlení digitalizace a podpoře čisté mobility. Náš cíl je jasný: zajistit, aby se příští generace vozidel v Evropě nejen vyráběla, ale aby byla v Evropě inovována, poháněna evropskou technologií a postavena na evropských hodnotách.“

Akční plán navazuje na lednový Strategický dialog se zástupci evropského automobilového průmyslu, při kterém se řešily způsoby, jak zvládnout nadcházející krizi tohoto oboru.

„Na globálním trhu je tolik nevyužitého potenciálu inovací a čistých řešení. Chci, aby se náš evropský automobilový průmysl ujal vedení,“ řekla Ursula von der Leyenová, předsedkyně Evropské komise. „Budeme podporovat domácí výrobu, abychom se vyhnuli strategickým závislostem, zejména u výroby baterií. Budeme se držet našich dohodnutých emisních cílů, ale s pragmatickým a flexibilním přístupem. Naším společným cílem je udržitelný, konkurenceschopný a inovativní automobilový průmysl v Evropě, který je přínosem pro naše občany, naši ekonomiku a naše životní prostředí.“

Flexibilita spočívá mj. v rozhodnutí, že pokuty za překročení povolených flotilových emisí CO2 nebudou automobilky platit už za letošní rok, ale zaplatí je až po roce 2027. Doufají, že do té doby zvýší produkci elektroaut i jejich prodeje a pokuta tak bude nižší.

EK bude dále rozvíjet regulační rámec pro autonomní vozidla

Automobilové společnosti v EU zaostávají v klíčových technologiích. Připravovaný akční plán počítá s vytvořením evropské aliance pro vývoj komunikujících autonomních vozidel. Zainteresované strany v automobilovém průmyslu mají vyvinout sdílený software a digitální hardware potřebný k uvedení této technologie do života. Komise bude dále rozvíjet regulační rámec pro autonomní vozidla. Tyto akce budou podpořeny společnými veřejnými a soukromými investicemi ve výši přibližně 1 miliardy eur, které budou v letech 2025 až 2027 podporovány z programu Horizon Europe. Akční plán rovněž vybízí členské státy, aby přijaly další opatření na podporu ekologických podnikových vozových parků, které představují přibližně 60 % registrací nových automobilů.

Komise zároveň zkoumá možnosti, jak zvýšit poptávku po evropských vozidlech s nulovými emisemi. Akční plán obsahuje opatření, která posílí důvěru spotřebitelů vůči užitným hodnotám elektroaut, především vylepšením baterií a opravitelnosti.

Dalším cílem plánu je zvýšení konkurenční schopnosti výroby baterií v EU. Počítá přitom s podporou výrobců penězi z fondu pro inovace. Komise bude rovněž zkoumat necenová kritéria, jako jsou požadavky na odolnost.

vznikne Evropské středisko sledování spravedlivého přechodu

V rámci iniciativy Clean Industrial Deal vznikne Evropské středisko sledování spravedlivého přechodu. Jeho úkolem bude shromažďovat a zpracovávat údaje, které pomohou předem rozpoznat ohrožená pracovní místa a nedostatky v dovednostech. Komise rozšíří podporu Evropského fondu pro přizpůsobení se globalizaci propuštěným pracovníkům (EGF), aby byla rychlejší a vyšší a umožnila společnostem pomáhat zaměstnancům ohroženým okamžitým propuštěním. Kromě toho bude EK spolupracovat se sociálními partnery a členskými státy na zvýšení finančních prostředků z Evropského sociálního fondu Plus (ESF+) pro automobilový průmysl. Podpora bude určena zaměstnancům, kteří se chtějí rekvalifikovat a hledat nové pracovní příležitosti. Komise rovněž využije přezkum ESF+ v polovině období, aby motivovala členské státy ke zvýšení financování automobilového průmyslu.

Škoda Auto, Česká součást koncernu Volkswagen, nedávno oznámila plán propuštění 15 % svých zaměstnanců (zhruba 5500 lidí). Německá automobilka Volkswagen se dohodla s odbory na programu během příštích pěti let propustit 35 000 zaměstnanců v závodech ve své domovské zemi.

Komise se rovněž zavázala k ochraně evropských společností před subvencemi, jimiž disponuje nekalá zahraniční konkurence. Zároveň budou pokračovat jednání s partnerskými zeměmi, aby se zlepšil přístup na jejich trhy.