Auta zjišťují informace i o sexualitě lidí a automobilky data prodávají!
Výrobci automobilů ve velkém nabízejí k prodeji data o majitelích vozů včetně záznamu jejich hlasů, údajů o zdravotním stavu či sexuální aktivitě. Podle médií to zjistil průzkum neziskové internetové společnosti Mozilla Foundation mezi 15 světovými automobilkami. Vlastníci aut podle zprávy často netuší, kde všude stroje jejich údaje sbírají, neboť k tomu firmy málokdy žádají souhlas.
Například japonský výrobce Nissan podle autorů průzkumu uvedl, že může obchodníkům s daty prodat údaje o inteligenci, zdraví či sexuální aktivitě řidičů a dalších cestujících. Německá automobilka Volkswagen zase pomocí nahrávek hovorů z auta může vytvořit profil jeho majitele pro účely cílené reklamy.
Komentář SH: Je to dost šokující, vezmeme-li v úvahu veškerou regulaci ohledně uchovávání citlivých a osobních dat. Průzkum samozřejmě neříká, že automobilky prodávají údaje personifikovaně. Tedy že vás špehují a někomu prodají informace konkrétně o vás. Avšak samotné nahrávání bez souhlasu soudu si normálně nesmí dovolit ani policie. Nahrávky pořízené tajně bývají u soudů často označeny za nepřípustný důkaz. Je pravda, že banky také bez souhlasu mapují třeba pohyby prstem po klávesnici nebo touchpadu, ev. pohyby myší. To ale přece jen není tak citlivé. Míra špehování je tedy opravdu šokující a asi nás znovu posouvá někam, kde být rozhodně nechceme.
„Už nejde jen o to prodávat auta, abyste vydělali peníze. Jde o to sbírat data, a ta pak použít k vydělání peněz,“ řekl podle webu Politico vedoucí průzkumu Jen Caltrider. Množství dat, které automobilky sbírají, je podle něj „šokující“. Moderně vybavená auta je podle něj mohou shromažďovat pomocí senzorů, záznamů zvuku či kamer mířících dovnitř vozu.
mohou shromažďovat data pomocí senzorů, záznamů zvuku či kamer mířících dovnitř vozu
Mozilla Foundation je známá především provozováním internetového vyhledávače Firefox. Provádí ale také průzkumy týkající se ochrany soukromí v digitálním prostředí. Její lidé nyní prověřovali politiku ochrany soukromí automobilek nebo procházeli aplikace, které nabízejí zákazníkům.
Průzkum kromě zmíněných firem zahrnoval například také společnosti BMW, Fiat, Renault, Toyota či Tesla. Výrobci více než čtyř pětin zkoumaných značek vozů jsou podle průzkumu schopni nabízet data k prodeji. Pouze značky Renault a Dacia podle průzkumu nabízejí majitelům možnost smazat veškerá jejich získaná data.
výrobci více než čtyř pětin zkoumaných značek jsou schopni nabízet data k prodeji
Průzkumníci se zabývali trhy v Evropě, Spojených státech amerických a Jižní Koreji. V Evropské unii sice teoreticky platí díky nařízení GDPR patrně nejpřísnější ochrana citlivých údajů, avšak automobilů se podle Caltridera netýká.
automobilů se GDPR netýká
„Zdá se, že auta se vážně ukryla před radarem ochrany soukromí a já doufám, že to pomůžeme napravit. Protože je to opravdu děsivé,“ dodal Caltrider. Automobily dopadly podle Mozilla Foundation z hlediska soukromí uživatelů nejhůře z více než desítky dosud zkoumaných strojů a technologií.
„Z většiny aut se stále více stává pojízdné nahrávací zařízení. Elektronika, za kterou řidiči platí větší a větší peníze, o nich a o pasažérech sbírá více a více údajů,“ řekl agentuře AP expert na technologie a lidská práva Albert Fox Cahn z Harvardovy univerzity.
Některé z automobilek podle médií na dotazy o ochraně soukromí neodpověděly. Mluvčí Volkswagenu webu Politico sdělila, že firma sbírá, využívá a uchovává data „pouze v souladu s požadavky zákona“.