Za loňský rok se ve světě prodalo 326 milionů lahví francouzského šampaňského za rekordních více než šest miliard eur (přes 143 miliard korun). K nárůstu prodejů šumivého vína z oblasti Champagne na severovýchodě Francie přispěl vzestup zájmu ze zahraničí i početnější movitá klientela. Vývoz stále výrazněji převažoval nad prodejem ve Francii. O výsledcích informovala organizace Comité Champagne, napsala o nich agentura AFP.
Komentář SH: Podle spousty podobných údajů to nevypadá, že by se svět řítil do recese a lidem docházely peníze. Jenže na Titanicu se taky tančilo do poslední chvíle. Kromě toho, v krizích vždy stoupá spotřeba alkoholu. Je otázka, jestli zrovna šampaňského. Asi nemá cenu to analyzovat, berme to spíš jako dobrou zprávu, že se daří něčemu, co se pěstuje i vyrábí v Evropě a Asie to hned tak neobšlehne.
Vývoz do zahraničí loni představoval 57 procent všech prodejů a podíl nadále stoupá, nejčastější destinací jsou Spojené státy. Před deseti lety se přitom vyváželo jen 45 procent šampaňského. Obtíže sektoru nezpůsobila ani válka na Ukrajině, protože Rusko patří s několika miliony lahví k malým exportním destinacím, uvádějí autoři zprávy.
Prodeje v roce 2020 velmi negativně ovlivnila pandemie covidu-19, která stála za propadem prodejů na 244 milionů lahví. Lidé se teď podle Davida Chatillona z Comité Champagne „radují z konce omezení a opět přicházejí na chuť večírkům, společenské zábavě a cestování“, což podle něj přirozeně provází i větší poptávka po šampaňském.
Podle jeho kolegy Maxima Toubarta je francouzský trh saturovaný a „nemůže se dále zvětšovat“. Lze proto očekávat další rozvoj vývozu šampaňského.