Škoda letos v Evropě očekává přiblížení k úrovni výroby před koronavirem

Škoda Auto očekává, že se letos v Evropě začne přibližovat k objemu výroby před koronavirovou krizí. V roce 2019 vyrobila kolem 850.000 vozů značky Škoda a 100.000 značky Seat. Loni to bylo jen za značku Škoda o zhruba 200.000 vozů méně.

Situace kolem nedostatku polovodičů by se měla u Škody Auto i celého koncernu Volkswagen zklidnit ve druhém pololetí letošního roku. V současnosti jsou ale s dodávkami čipů stále ještě problémy. Na setkání s novináři to řekl člen představenstva Škody Auto pro oblast nákupu Karsten Schnake.

Na konci roku bude podle něj globální automobilový průmysl v situaci, kdy se automobilkám podaří dokončit zhruba sedm až osm milionů vozidel, pro které během koronavirové krize nebylo možné opatřit u subdodavatelů čipy.

Nedostatek čipů se naplno projevil loni poté, co automobilky v roce 2020 kvůli koronaviru nevyrobily zhruba 15 milionů z roční produkce 80 milionů vozů a neodebraly odpovídající množství polovodičů. Některé vozy potřebují kolem 2000 až 3000 čipů, ale hodně vybavené modely obsahují až 8000 polovodičů. Výrobci čipů se proto obrátili na producenty počítačů a telekomunikačních zařízení, kteří výrobu neomezovali a čipy poptávali.

„Situace se postupně zlepšuje. Stále vyrábíme nedokončené vozy, do kterých potřebné součástky následně doplníme. Loni takto u Škody čekalo na dokončení 40.000 až 45.000 vozidel, letos je to řádově deset tisíc vozů, ale situace se každý den mění,“ uvedl Schnake.

Kvůli čipové krizi v koncernu Volkswagen založili projekt COMPASS, v jehož čele stojí právě Schnake. Jeho tým řeší operativní a strategické zajištění dodávek polovodičů na další čtyři roky až pět let. Řeší strategické řízení nákupů komponent, ale i čipů. „Spolupracujeme s partnery z polovodičového průmyslu a můžeme si je nejen nakoupit, ale získáváme i důležité interní informace přímo z polovodičového průmyslu. Z nich se dozvídáme, že se sklady opět plní a že se opět čipy dostávají na trh. U mnoha typů vidíme navyšování kapacit na roky 2022 a 2023,“ dodal Schnake.

Koncern Vokswagen se podle něj zřejmě nebude přímo podílet na výrobě mikroprocesorů, ale jde cestou návrhu vlastní architektury polovodičů, které si nechá vyrobit u dodavatelů a bude je využívat v budoucí generaci svých vozidel.