Růst nákladů českých hotelů třicetkrát převyšuje růst tržeb

Hotel International Praha. Foto: Simon Legner (User:simon04), vlastní dílo. Wikipedie.

Hotelový trh České republiky s Prahou je poraženým pocovidového vývoje. Jak oproti zbytku Evropy, tak v porovnání s přímými konkurenty. K tomu Česko v současnosti čelí jedné z nejvyšších inflací vyspělého světa. Ukázala to zpráva poradenské společnosti STR.

Na první pohled vypadá standardní meziroční srovnání pro Českou republiku dobře, protože ze zveřejněných dat vyplývá, že situace je lepší než v roce 2022. Hostů (a cizinců) přijíždí do ČR více, hotely nejsou poloprázdné a atakují hranici obsazenosti 80 %. Nicméně tato čísla o moc výše jít nemohou. Ceny pokojů, což je z ekonomického pohledu důležitější ukazatel, naopak vypadají velmi varovně. Zejména při podrobnějším srovnání. „Meziroční nárůst pod 10 % nepokrývá ani nominální inflaci, natož inflaci hotelovou (potraviny, energie, mzdy), která je meziročně skoro trojnásobná. Ceny pokojů padají výrazně i mezi jednotlivými měsíci, kdy se v ČR snížily průměrné ceny pokojů za noc z červnových 118 eur na 102 eura v červenci, a následně v srpnu až pod 100 eur,“ píše ve zprávě STR. „V Praze je rozdíl ještě vyšší. V současnosti můžeme pozorovat skoro třetinový cenový odskok od Budapešti a stále více vzdalující se Vídeň. Aktuálně se srovnáme s Bratislavou a Varšavou, ale na první ligu, kam jsme před covidem patřili, se díváme se zoufalým odstupem.“

Evropa vzrostla v průměrné denní obsazenosti pokojů (ADR) o 35 % (srpen 2023 oproti srpnu 2019). Celoročně (leden-srpen; tzv „year-to-day“ (YTD)) o 30 %. Budapešť o 67,4 % v srpnu, 60 % YTD. Tržby (obsazenost x ADR) v Budapešti vzrostly YTD o 37 procent. V České republice o 1 % a Praha o 2 % spadla. Bratislava vzrostla o 40 %, Berlín o 25 %, Varšava o 39 % (a má o 40% vyšší tržby – jako jedna z mála zvýšila obsazenost oproti roku 2019). „Kdysi velmi úspěšný sektor českého hospodářství je ve velkých problémech. Respektive zaostává,“ konstatuje STR.

 „Nám v Czech Inn Hotels se daří, zvyšujeme tržby o inflaci, ovšem když se na výsledky budu dívat z pohledu českého trhu, vstávají mi vlasy hrůzou na hlavě,“ reaguje Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové sítě Czech Inn Hotels. „Jasně, v Budapešti měli skvělé mistrovství světa v atletice v srpnu. Ale zaprvé jejich výsledky rostou úplně jiným tempem celoročně, zadruhé ten obrovský nádherný stadion prostě mají. A mají spoustu jiných akcí. U nás nebýt O2 aréna a Run Czech s půlmaratonem – tak co se tu děje? A to ještě Evropa, se kterou se srovnáváme, není zrovna ekonomickým tygrem v těchto letech. Celosvětově nám vlak ujíždí mnohem rychleji.“

Ze srpnových čísel českých hotelů vynikají v obsazenosti hotely skupiny Czech Inn Hotels. Wellnes Hotel STEP 86,3 %; pětihvězdičkový The Grand Mark Prague 86,7 % (s cenou 313,66 eura), Josephine Old Town Square Hotel 95,1 % (s cenou 146,14 eura) a Hotel Merkur dokonce 98,1 procenta.

Smith Travel Research, americká společnost dříve známá jako STR, poskytuje tržní údaje o hotelovém průmyslu po celém světě. V současné době sleduje více než 60 000 hotelů s více než 8 miliony pokojů. Mezi českými hoteliéry jde o nejznámější nástroj pro porovnávání výsledků. V České republice STR sleduje 19,5 tisíce hotelových pokojů.