Rhodium: Čína zvyšuje zahraniční investice do elektroaut

Mezi inovativní čínské značky aut patří i HiPhi. Foto: Eyosias G naUnsplash

Čínské přímé zahraniční investice v oblasti elektromobilů v posledních letech rostou a v loňském roce se pravděpodobně vyšplhaly na nové rekordní maximum. Informovala o tom v dnešní zprávě výzkumná společnost Rhodium Group. Za rozšiřováním aktivit čínských podniků v zahraničí stojí mimo jiné obavy z regulace dovozu čínských produktů ze strany západních zemí.

Evropská komise (EK) v loňském roce začala vyšetřovat subvencování výroby elektromobilů v Číně. Šéfka EK Ursula von der Leyenová v září obvinila Peking, že zaplavuje světové trhy elektromobily, jejichž ceny jsou uměle nízké díky obrovským státním dotacím. Spojené státy zase představily plány na vyřazení Číny ze svého dodavatelského řetězce v oblasti baterií, napsala agentura Reuters.

Komentář SH: Na světových trzích s automobily stále hrají prim evropané, mezi něž se vklínila jako jeden ze dvou lídrů (vedle VW) Toyota. Růst čínské produkce a hlavně kvality je ale razantní, přičemž mnozí zdejší hráči hovoří o katastrofě pro evropských automobilový průmysl. Leckde se již dokonce začalo propouštět.

„Tento regulační vývoj podnítil další investice ze strany čínských výrobců, kteří si uvědomují, že strategie zaměřená pouze na export by mohla v některých cílových zemích vyvolat silný politický odpor a mohla by je odříznout od lukrativních trhů,“ uvedla společnost Rhodium Group.

Podle odhadu firmy Rhodium Group loni čínské přímé zahraniční investice v oblasti elektromobilů dosáhly 28,2 miliardy dolarů (zhruba 660 miliard Kč). Tento odhad sice zaostává za dosavadním rekordem 29,7 miliardy dolarů z předchozího roku, nezahrnuje však některé velké projekty s nezveřejněnou cenou, například továrnu čínského výrobce elektromobilů BYD v Maďarsku. „Po zahrnutí těchto projektů představuje rok 2023 pravděpodobně nový rekord,“ uvedla společnost Rhodium Group.