Pracovní nároky se zhoršily nejvíce za posledních 5 let

Nároky a tlak v práci se za posledních 5 let zvýšily u téměř poloviny zaměstnanců. Naopak nižší vytížení má jen každý desátý. Zaměstnanci si stěžují také na pokles pracovní motivace a zhoršení pracovních vztahů. Pozitivní změny jsou taženy především technologiemi a digitalizací. Vyplývá to z dat Barometru zaměstnanců, který uskutečnila společnost Up benefity mezi více než tisícovkou zaměstnanců.
Pohled na největší změny posledních let nevěstí pro zaměstnavatele nic dobrého. Většina pozitivních prožitků spojených se zaměstnáním ustupuje do pozadí a je přehlušena narůstajícím pocitem přetížení a tlaku, snižující se pracovní motivací a angažovaností i zhoršujícími se pracovními vztahy. Situaci nepomáhá ani spíše nižší kupní síla zaměstnanců.
Přetížení je nejčastější výtkou
Vůbec nejhůře a nejčastěji vnímají zaměstnanci za posledních 5 let změnu objemu práce, nároků a pracovního tlaku. Ve výzkumu 48 % zaměstnanců uvádí, že si v tomto směru od roku 2020 pohoršilo, 35 % nevnímá žádnou změnu a jen 10 % pozoruje zlepšení.
Ruku v ruce s tím jde pokles pracovní motivace a odhodlání, který cítí v posledních 5 letech více než třetina zaměstnanců. Zatímco jen 14 % vnímá zlepšení. A celkové pracovní náladě nepomáhá ani zhoršení vztahů na pracovišti, které pociťuje 32 % zaměstnanců, zatímco zlepšení vztahů s kolegy uvádí jen 14 % dotázaných.
„Tato zjištění by měla být pro zaměstnavatele velkým varováním. Ukazují totiž, že lidský potenciál není neomezený a že bez moderního přístupu k interním vztahům, komunikaci a motivaci zaměstnanců ztratí firmy to nejcennější, co mají. Pokud totiž lidé necítí smysl, respekt a zapojení, odcházejí. Nejdřív vnitřně, a pak i fyzicky,“ popisuje za Up benefity generální ředitel Stéphane Nicoletti.
Spíše negativně hodnotí zaměstnanci i finanční stránku zaměstnání a vývoj své kupní síly. Zhruba pětina zaměstnanců sice uvádí, že se jejich kupní síla za posledních 5 let zvýšila, ale výrazně více (33 %) zaměstnanců pociťuje zhoršení. Výsledky průzkumu tak nepotvrzují, že by vyšší nároky a pracovní tlak byly všeobecně vyváženy vyšší finanční odměnou.
Jako problematická se ale ukazuje hlavně tzv. emoční výplata, kterou se dnes označují nefinanční a nehmotné aspekty pracovního života, jako je uznání, důvěra, psychická podpora, smysluplnost práce, dobrá atmosféra na pracovišti nebo prostor pro vlastní názor. Potvrzují to i další výsledky průzkumu, podle nichž se za posledních 5 let spíše zhoršila i interní komunikace v zaměstnání, a to navzdory všem technologickým možnostem, které mohou zaměstnavatelé využít.
„Zlepšení komunikace je přitom jedním z těch lehčích úkolů, kterým zaměstnavatelé dnes čelí. Připravených moderních komunikačních nástrojů je mnoho, mezi nejoblíbenější patří digitální fotonástěnky, online pochvaly, online ankety nebo možnost zeptat se anonymně zaměstnavatele prakticky na cokoliv,“ popisuje Věra Smolíková, která má v Up benefity na starost rozvoj digitální platformy Verso.
Společnost Up Česká republika vystupující pod názvem Up benefity, která zahájila svoji činnost na českém trhu v roce 1995 pod názvem Chèque Déjeuner, je členem mezinárodní skupiny Upcoop působící ve 29 zemích po celém světě. Up benefity se orientuje na péči o zaměstnance firem a organizací.