Poslední vlak Jindřichohradeckých místních drah zdobil smuteční věnec

Poslední spoj Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) včera před 17:30 vyjel z Jindřichova Hradce do Obrataně ozdobený smutečním věncem, fábory i výjevy ze života na úzkokolejné dráze na pomezí Vysočiny a Jihočeského kraje. Postarali se o to zaměstnanci firmy, která je v insolvenci. Provoz vlaků musela společnost ukončit, protože jí vypršela platnost povolení pro provozování dráhy. Vlak mířící do Kamenice nad Lipou na Pelhřimovsku po 23:00 už nahradí autobusy, řekl Jan Píšala z technického úseku JHD.

Foto: JHMD

Poslední vlak z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice na Jindřichohradecku odjel před 15:30.

JHMD dluží přes 160 milionů korun. Soud zatím nerozhodl o úpadku, ani, zda schválí reorganizační plán firmy, vyplývá z insolvenčního rejstříku.

„Parní lokomotiva ukončila letošní sezonu minulý víkend, dneska jezdí už jen dieselové lokomotivy, zato vlaky v plném rozsahu s výjimkou úplně posledního, který jezdí někdy v jedenáct večer do Kamenice, ten už pojede náhradní autobusovou dopravou, neboť by se ten vlak už neměl jak vrátit zpátky. Všechny ostatní vlaky jezdí podle jízdního řádu,“ řekl včera dopoledne Píšala.

Starosta Černovic na Pelhřimovsku Jan Brožek ČTK řekl, že má od Kraje Vysočina informace, podle kterých provoz vlaků dneškem končí, ale spoje budou nahrazeny autobusy. Kamenici nad Lipou informovali přímo zástupci JHMD. Starostovi Jaromíru Paříkovi (ČSSD) řekli, že provoz autobusy by měl pokračovat ještě minimálně v říjnu. Byl by rád, kdyby zůstal provoz zachován, využívá se především pro cesty do Jindřichova Hradce. Trať navíc k regionu historicky patří. Podobně se vyjádřil Jiří Zimola, starosta Nové Bystřice.

„Nikdo z nás si neumíme představit, že bychom o to (trať) přišli, že by se tam při delším neprovozu začaly odehrávat excesy typu, že by nějací nenechavci mohli začít rozebírat trať. Mohlo by to vést k úplné destrukci,“ řekl v pátek ČTK Zimola

„V pátek v pozdních odpoledních hodinách přišla informace od právního zástupce JHMD, že od pondělka nasazují náhradní autobusovou dopravu,“ řekl radní Kraje Vysočina Martin Hyský (ČSSD). Do té doby podle něj kraj žádné oficiální vyjádření o konci provozu vlaků od JHMD nedostal.

Kraj Vysočina má s JHMD uzavřenou smlouvu na dopravní obslužnost platnou do října 2024. JHMD informovaly, že mají vůči Vysočině pohledávky přes 100 milionů korun, což podle zástupců Kraje Vysočina uzavřené smlouvě neodpovídá. Společnosti je kraj připravený zaplatit asi 5,5 milionu korun, pokud by JHMD uzavřela navrhované dodatky smluv. S Jihočeským krajem má JHMD smlouvu uzavřenou do prosince 2024.

JHMD vlastní a provozují úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897.

Vlaky v minulých letech podle staršího vyjádření firmy přepravily ročně zhruba 400 000 cestujících.

Komentář SH:

Jedna z nejkrásnějších železnic u nás zaniká už podruhé. Kdysi, v 90. letech, ještě patřila Českým drahám a ty ji zastavily a nechaly zpustnout, že prý byla ztrátová. Pak ji prodaly JHMD, musela být částečně rekonstruována, načež se stala turistickou atrakcí a začala vydělávat. Tehdy to byl příklad toho, jak státní společnost neumí nebo nechce, soukromá chce, tedy také umí… Teď to vypadá, jako kdyby soukromá JHMD dojela na holport se státem, resp. s veřejnými institucemi – Krajem Vysočina a Jihočeským. Do podrobností jejich smluvních vztahů nevidíme, ale výsledek je „vidět“ zcela jasně. Úzkokolejná trať přetínající Českomoravkou vysočinu od Nové Bystřice do Obrataně na Pelhřimovsku, která ještě na konci 80. let provozovala pravidelnou dopravu osobní i nákladní a která se v 90. letech stala turistickou atrakcí, přičemž ale nadále zůstala důležitou dopravně-obslužnou tratí pro obyvatele jedné z nejkrásnějších a turisticky nejméně zničených částí Českomoravské vysočiny, opět „dojede“ na nezájem veřejné správy. Služba obyvatelům a kraji se prostě „nevyplatí“, sloužit lidem je „ztrátové“, a přes to nejede ani unikátní, užitečná úzkokolejka.