Odlesňování přijde později, i tak dá firmám hodně práce

Zbyl tu strom. Ilustrační foto: Pexels z Pixabay

Evropský parlament ve středu schválil roční odklad účinnosti unijního nařízení proti odlesňování (EUDR), které mělo platit od 30. prosince 2025 a které má zajistit, že výrobky prodávané v EU nepocházejí z půdy vykácené nebo degradované v důsledku odlesňování. Firmy by ale neměly odkládat přípravy ke splnění nařízení, pokuty mohou dosáhnout až 4 % z ročního obratu v EU.

„Hospodářské subjekty budou muset vypracovat a uložit tzv. prohlášení o náležité péči (due diligence statement), zajistit sledovatelnost produktu včetně přesných geolokačních údajů, provést posouzení rizik a v případě nutnosti přijmout opatření k jejich zmírnění,“ vyjmenovává Viktorie Nerpas, expertka na udržitelné podnikání s poradenské společnost BDO. „Je třeba zavést interní směrnice, checklisty a zajistit školení zaměstnanců, kteří budou odpovědní za compliance. Bude nezbytné ověřit, že původ suroviny je legální a v souladu s místními zákony.“

Odložení reaguje na kritiku některých členských států, včetně České republiky, a podnikatelského sektoru, že podmínky nového nařízení nejsou dostatečně vyjasněné, kvůli čemuž firmy i některé úřady tápou, jak s ním mají naložit.

Evropské nařízení EUDR totiž zásadním způsobem mění pravidla pro obchod s komoditami a produkty, jejichž výroba může přispívat k odlesňování. Firmy už neuspějí s formálním prohlášením. Budou muset mít detailní přehled o celém dodavatelském řetězci a být schopné doložit, že jejich produkty nepřispívají k ničení lesů. Klíčem k úspěšnému naplnění pravidel je včasná příprava: od detailního mapování dodavatelů až po propracované interní systémy sledovatelnosti.

„Nařízení proti odlesňování nadále je stále očekávanou a hojně sledovanou legislativou, pouze byla jeho účinnost o rok odložena — stejně jako loni. Odklad dává firmám větší čas na přizpůsobení jejich dodavatelských řetězců novým požadavkům, což jistě ocení, protože legislativa je poměrně komplexní a proces plnění nařízení nebyl zcela jednoznačný,“ komentuje Viktorie Nerpas.

Regulace se vztahuje na sedm hlavních komodit: dobytek, kávu, kakao, kaučuk, palmový olej, sóju a dřevo a na všechny produkty, při jejichž výrobě byla některá z těchto komodit použita.

Povinnosti plynoucí z nařízení se týkají jak tzv. hospodářských subjektů (tedy firem, které komodity či produkty uvádějí na trh nebo je vyvážejí), tak obchodníků v dodavatelském řetězci — ať už jde o velké firmy nebo menší prodejce.

„Hospodářské subjekty budou muset vypracovat a uložit tzv. prohlášení o náležité péči (due diligence statement), zajistit sledovatelnost produktu včetně přesných geolokačních údajů, provést posouzení rizik a v případě nutnosti přijmout opatření k jejich zmírnění,“ vyjmenovává Nerpas. „Bude nezbytné ověřit, že původ suroviny je legální a v souladu s místními zákony.“

Obchodníci s větším rozsahem podnikání (nad 250 zaměstnanců nebo obrat nad 50 milionů EUR) budou mít stejné povinnosti jako hospodářské subjekty. U menších podniků a drobných prodejců jsou požadavky méně přísné. Stačí, když uchovávají informace o svých dodavatelích a odběratelích po dobu pěti let.

Jak proběhne obchod např. s kávou?

Představme si firmu A, která doveze zelenou kávu z Brazílie do přístavu v německém Hamburku. To je moment, kdy se káva poprvé objeví na trhu EU. Firma A je hospodářský subjekt a musí provést due diligence: ověřit původ kávy, geolokovat plantáže, potvrdit, že při pěstování nedošlo k odlesnění, a nahrát prohlášení do systému EU. Pokud pak firma B, třeba pražírna kávy v Německu s více než 250 zaměstnanci, nakoupí tuto kávu, upraží ji a dále prodává do supermarketů, má jako velký obchodník stejné povinnosti jako firma A. Menší prodejce C, třeba supermarket v České republice, který praženou kávu nabízí koncovým zákazníkům, je v roli obchodníka. Musí uchovávat informace o dodavatelích a odběratelích.

„Firmy musí být připravené dříve, než dorazí první zásilky do EU,“ doporučuje Nerpas. „Jen tak se vyhnou komplikacím a případným sankcím a zajistí, že jejich dodavatelský řetězec bude transparentní.“ Povinnost doložit původ, geolokaci a průběh auditu se netýká pouze primárních komodit, vztahuje se i na hotové produkty.

„Pokuty za nedodržení pravidel mohou dosáhnout až čtyř procent z ročního obratu v EU. To je motivace, aby firmy nové požadavky nepodcenily,“ uzavírá Viktorie Nerpas z BDO.

BDO je poradenská společnost poskytující auditorské, daňové, právní, účetní, znalecké a poradenské služby. Na českém trhu působí již přes 30 let.