Lidi nejsou, jen Jihotrans shání 60 řidičů

Česko se potýká s nedostatkem zaměstnnaců, hlavně v dělnickcýh profesích. Až 60 řidičů nákladních aut dlouhodobě chybí skupině GW Jihotrans. Technici i dělníci schází i v jihočeských stavebních firmách. Řidiče i obsluhu strojů nebo elektrikáře poptává největší jihočeská mlékárna Madeta, obchodníky a montéry potřebuje milevský Luwex. Naopak na plné kapacitě je Jihočeský vodárenský svaz. ČTK to řekli zástupci firem.

V jižních Čechách bylo za červenec 20 687 volných míst, dosud nejvíc v historii úřadu práce. Meziročně je to o 2836 víc. „Struktura zůstává dlouhodobě stejná: řidiči v mezinárodní kamionové dopravě, strojírenské profese, seřizovači, obsluha CNC strojů. Teď v sezoně jsou tam obslužné profese do gastronomie a poptávka je do zemědělství a do stavebnictví, zejména dělnické profese,“ řekl ČTK Vladimír Brablec z českobudějovické krajské pobočky úřadu práce. Bez zaměstnání bylo v kraji 12 372 lidí.

V jihočeském oblastním zastoupení Divize 6 firmy Metrostav vždy chyběli buď technici, nebo dělníci. Teď schází obě profese, společnost se 65 zaměstnanci je šest procent pod stavem. „Stalo se nám, že šikovní Ukrajinci jsou kvůli všem covidovým opatřením na Ukrajině, šikovní Romové se rozutekli za hranice a noví lidé, které máme, moc kvalifikovaní nejsou. To je jedna z obrovských nevýhod. Ukrajinci jsou tu tři měsíce, pak musí zpátky na Ukrajinu, kde musí nějakou dobu zůstat. Když se zaučí, zvyknou si na stavbu, tak odjíždí. Přijíždí jiní, ale ty zase zaškolujete,“ řekl ČTK ředitel oblastního zastoupení Martin Stašek.

Mezi 50 až 60 řidičů kamionů potřebuje skupina GW Jihotrans. Poslední dva roky se jí na tato místa nikdo nehlásí. „Zaměstnání je to slušně finančně ohodnocené, s dietami mají přes 50 000 korun, ale bohužel je to práce náročná na čas, člověk nespí ve vlastní posteli. K tomu jsou v současné době výpadky ve výrobách, dost často se někde čeká a další stránka jsou přecpané silnice. Strašně těžko se teď práce posádek na kamionové dopravě plánuje,“ řekl ČTK generální ředitel GW Jihotrans Robert Krigar. Skupina má 550 řidičů, vlastní 300 nákladních aut.

Jiná je naopak situace v mlékárně Madeta, jež zaměstnává 1500 lidí a volných pozic má jen kolem dvaceti. Jde hlavně o obsluhu strojů, elektrikáře a údržbu, personál do skladu a řidiče. „Častěji poptáváme také středoškoláky a vysokoškoláky orientované na technické a technologické obory,“ řekl ČTK personální ředitel mlékárny Pavel Buryánek. Zahraniční pracovníci tvoří v Madetě necelých pět procent zaměstnanců, společnost teď neplánuje přijímání dalších.

Firma Luwex, která vyrábí vzduchotechniku a průmyslové filtry, má 70 zaměstnanců. Shání jich dvanáct. „Jde jednak o náhradu za zaměstnance odcházející do důchodu, jednak o nové zaměstnance v souvislosti se strategií hospodářského růstu firmy,“ řekl ČTK místopředseda představenstva Miloslav Mácha. Společnost, jež má provozovnu v Milevsku, potřebuje hlavně projektové manažery, obchodníky, servisní pracovníky, montéry či stavbyvedoucí.