Firmy hledají tisíce posil, ale zájem studentů klesá

Ilustrační foto: Aspen.pr

S příchodem letních prázdnin se tradičně zvyšuje poptávka po brigádnících. Ochota mladých lidí nastoupit na sezónní práce ale klesá, a to navzdory tisícům volných pozic. Personální agentury upozorňují na znatelný pokles zájmu studentů o klasické manuální brigády a zároveň na změnu jejich pracovních preferencí.

Výrobní podniky, sklady či gastroprovozy zoufale hledají posily, ale studenti často volí jiné cesty přivýdělku, nebo se rozhodují letní měsíce věnovat cestování a odpočinku. „Firmy hledají hlavně pracovníky do výroby, logistiky a gastroprovozů. Letos ale pozorujeme, že studenti více váhají. Chtějí si odpočinout, cestovat, nebo si přivydělat jiným způsobem online. Často se také jejich očekávání neslučují s tím, co trh nabízí,“ popisuje aktuální trend Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup ČR.

Největší poptávka po brigádnících je v krajích s koncentrací skladů a výrobních závodů, například v okolí Brna, Ostravy, Ústí nad Labem či Plzně. Zároveň roste zájem studentů o administrativní, kreativní nebo digitální práce, kterých je ale omezené množství.

Nově mohou na brigádu už i čtrnáctiletí

Výraznou změnou pro letošní sezonu je novela zákoníku práce, která s účinností od 1. června 2025 umožňuje pracovat i čtrnáctiletým. Zatímco dříve mohli brigádu vykonávat pouze ti, kdo dokončili povinnou školní docházku (tedy od 15 let), nově se tato možnost otevírá i mladším.

Brigáda pro čtrnáctileté je povolena výhradně během letních prázdnin a za přesně definovaných podmínek: pracovní doba může být maximálně 7 hodin denně a 35 hodin týdně. Zakázány jsou noční směny, přesčasy i jakákoli riziková práce. Povoleny jsou jen tzv. lehké práce, například v administrativě, což podle zákona posuzuje krajská hygienická stanice. Uzavření dohody o provedení práce nebo pracovní činnosti je možné jen s písemným souhlasem zákonného zástupce.

„Rozšíření možnosti pracovat už od 14 let vnímáme jako přirozený krok k větší pracovní emancipaci mladé generace. Pro firmy to znamená novou skupinu uchazečů, ale zároveň i velkou odpovědnost. Klíčová bude schopnost nabídnout bezpečné a přiměřené pracovní podmínky v souladu s vývojem dítěte,“ připomíná Jaroslava Rezlerová.

Brigádník někdy vydělá víc než kmenový zaměstnanec

Přestože inflace zpomalila a meziroční růst mezd se zmírnil, odměny za brigády zůstávají vysoké. V Praze se nástupní hodinové mzdy pohybují běžně od 150 do 170 Kč, přičemž za náročnější nebo urgentní směny lze vydělat až 250 Kč za hodinu. Na venkově jsou sazby nižší, ale v logistice nebo fyzicky náročných pozicích se běžně překračuje hranice 190 Kč/hod.

Firmy si uvědomují, že bez férové odměny lidi neseženou. V některých případech vydělává brigádník více než stálý zaměstnanec díky ochotě nastoupit rychle, bez delšího zaškolení a na omezenou dobu.

„Letní brigády jsou dnes méně dostupné než dřív. Mladí by měli hledat aktivně nejen na pracovních portálech, ale i přes známé, sociální sítě, personální agentury nebo kontaktovat podniky přímo,“ radí RezlerováTradičně převažují obory jako gastronomie, ubytovací služby nebo logistika, stále větší roli ale hrají flexibilní přivýdělky přes aplikace, například rozvozy, které umožňují volné plánování směn.

Důležité upozornění se týká i absolventů středních a vysokých škol. Pokud student uzavře pracovní smlouvu na celý měsíc, může přijít o status studenta. V tom případě za něj stát přestává platit zdravotní pojištění, což může znamenat výdaj v řádu několika tisíc korun.

„Je důležité, aby studenti při uzavírání smluv věděli, jaké důsledky to může mít. Pokud budou mít smlouvu uzavřenou přes celý kalendářní měsíc, přijdou o výhody spojené se statutem studenta,“ říká Jiří Halbrštát, ředitel náboru a marketingu ManpowerGroup ČR.

Mladí lidé dnes kladou důraz na flexibilitu, rovnováhu mezi prací a volným časem, přátelské prostředí i smysluplnost práce. Roste popularita brigád v oblasti digitálních služeb, sociálních sítí nebo online zákaznické podpory. Přitažlivé jsou i práce na kulturních a sportovních akcích jako jsou festivaly, kde mohou dostat výkonové bonusy. „Generace Z a Alfa přicházejí na trh práce s jinými hodnotami než předchozí generace. Peníze hrají roli, ale důležitější je pro ně flexibilita, respekt a smysluplnost práce. Firmy, které dokážou tyto hodnoty pochopit a promítnout do pracovního prostředí, budou při náboru mladých lidí úspěšnější,“ říká Jaroslava Rezlerová.

Společnost ManpowerGroup je kotována na newyorské burze. Působí v 75 zemích. V České republice se ManpowerGroup stará o personální a mzdovou agendu pro téměř 5500 zaměstnanců, které vyhledal a kteří pracují u jeho klientů.