EU chystá povinné ručení pro část elektrických koloběžek a segwayů

Na zavedení povinného ručení u rychlých či těžkých typů elektrických koloběžek a segwayů se dohodl Evropský parlament (EP) s členskými státy. Záměr ještě musí potvrdit plénum Evropského parlamentu a Evropská rada.

Oběti nehod způsobených těmito vozítky se tak zaručeně dočkají finanční náhrady, prohlásil místopředseda EP Marcel Kolaja z Pirátské strany. Místopředsedkyně EP Dita Charanzová (ANO) upozornila, že z povinného ručení se podařilo vyjmout Evropskou komisí navrhovaná elektrokola či malé zahradní traktory.

Fotka od Republica z Pixabay
Komentář SH: V zásadě na tom něco je. Ovšem nehodu může způsobit i běžné kolo, koloběžka nebo nakonec i chodec. Vždycky půjde o nějaký kompromis, koho to postihne a koho ne.
Neplatí totiž, že velký a drahý stroj musí způsobit větší škodu. Velkou Británií kdysi hýbal příběh muže, který se svým autem spadl z mostu na projíždějící vlak. Způsobil řadu zranění s doživotními následky, a jak známo vyplácení doživotních náhrad je asi ten největší průšvih (vedle morálního otřesu – tedy aspoň u někoho). Náklady byly tak velké, že na to jeho pojištění nestačilo. Jak skončil, nevíme… O tom už se nepsalo.
Druhou otázkou spojenou s novým záměrem je, kolika vozítek se nařízení dotkne. Protože pojištění může fungovat jen tehdy, je-li do něj zahrnut velký počet účastníků.

„Běžné elektrické koloběžky ani elektrokola velkým nebezpečím na ulicích nejsou. Proto jsme rádi, že se nám pro ně nakonec podařila prosadit výjimka,“ uvedl Kolaja. „Naopak některé elektrokoloběžky a segwaye, které jsou velmi těžké anebo velmi rychlé, mohou způsobit vážnou nehodu či zranění. Právě proto se na jejich majitele povinnost uzavřít pojištění odpovědnosti vztahovat bude,“ dodal.

Povinné ručení budou muset platit majitelé všech elektrických koloběžek a segwayů s rychlostí přes 25 kilometrů v hodině. Vztahovat se bude také na elektrické koloběžky a segwaye s rychlostí přes 14 kilometrů v hodině, pokud bude jejich hmotnost přesahovat 25 kilogramů.

„Drtivé většiny běžných vozítek se tak povinnost nedotkne, pouze těch, které vnímáme jako potenciálně nebezpečné,“ uvedl Kolaja. Upozornil nicméně, že jednotlivé členské státy mohou povinné ručení zavést také například u elektrokol. Směrnice je jen minimální nutností, která bude platit ve všech členských státech. Podle Charanzové budou mít nyní členské státy na implementaci nové směrnice zhruba dva roky.

Debatu o bezpečnosti elektrických koloběžek minulý týden rozvířila smrt mladé Italky, kterou v Paříži srazily dvě ženy jedoucí na elektrické koloběžce. Italka se po pádu uhodila do hlavy a utrpěla srdeční zástavu.