Elektromobily mají problémy se spolehlivostí

Auta společnosti Tesla a elektrické sportovní užitkové vozy konkurenčních značek patří mezi nejméně spolehlivé modely prodávané ve Spojených státech amerických. Vyplývá to z průzkumu neziskové organizace Consumer Reports, která hodnotí výrobky a služby.

Tesla, nejhodnotnější automobilka světa, se v průzkumu 28 značek umístila na 27. místě. Těsně před značkou Lincoln společnosti Ford Motor.

„Elektrická SUV jako kategorie vozidel jsou z hlediska spolehlivosti na absolutním dně,“ uvedl ředitel testování vozidel v Consumer Reports Jake Fisher. Mezi elektrickými SUV je jediným vozem s nadprůměrnou spolehlivostí podle Fishera Mustang Mach-E automobilky Ford.

Spolehlivý Lexus. Ilustrační foto: Pixabay

Consumer Reports doporučuje sedan Tesla Model 3 a jeho spolehlivost hodnotí jako průměrnou. Ostatní vozy Tesla však podle Fishera hodnotí jako podprůměrné. Kriticky se staví i k systémům automatického řízení vozů Tesla. Podle Fishera má Consumer Reports obavy, že řidiči se budou příliš spoléhat na technologii, která nemůže bezpečně převzít řízení. Tento faktor se však do hodnocení spolehlivosti nepromítl.

Majitelé hlásí problémy s funkcemi, které mají dodávat vozům moderní vzhled a oslovit zákazníky.

Fisher také uvedl, že zdrojem problémů u elektromobilů nejsou baterie nebo pohon. Majitelé hlásí problémy s jinými funkcemi, které mají dodávat vozům moderní vzhled a oslovit zákazníky. Elektromobily tak mají třeba dotykové ovládání klimatizace, sedadel a dalších zařízení, která byla dříve mechanická. To vede k problémům. U vozů Tesla jsou například problémy s křídlovými dveřmi, netěsnosti, problémy s ovládáním klimatizace či špatně lícující panely karoserie.

Nejlépe hodnocenou značkou v průzkumu byl japonský Lexus. A osm z deseti nejlépe hodnocených značek bylo japonských. To je pokračování dlouhodobého trendu. Z automobilek z amerického Detroitu v první desítce skončila jediná značka, a to na pátém místě Buick, napsala agentura Reuters.

Žebříček má pro automobilový průmysl mimořádnou důležitost. Řada zájemců o nákup vozu v USA totiž při výběru dá právě na doporučení Consumer Reports, který spolehlivost značek aut začal hodnotit začátkem 80. let minulého století.