Dostupnost veřejné dopravy je problémem 75 procent obcí
Nedostatečná kvalita a dostupnost veřejné dopravy je problémem tří čtvrtin českých obcí. Problém se podle údajů společnosti Citya týká 4 milionů obyvatel ČR. Řešením má být postupné zavádění operativní hromadné dopravy, která pomocí využití dat nebo umělé inteligence (AI) umí reagovat na měnící se poptávku a slouží jako doplněk veřejné dopravy zejména v málo osídlených oblastech. Ministerstvo dopravy (MD) připravuje podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) změnu příslušné legislativy. V tiskové zprávě to napsala společnost Citya.
Obce podle ředitele firmy Dominika Janíka neumí nedostatečnost veřejné dopravy řešit: „Buď mají vlastní MHD o pár linkách, které jsou drahé, nebo financují senior taxi, které je také drahé a často neefektivní a s nízkou kapacitou.“ Díky digitalizaci má podle něj společnost data o tom, kdo, kdy a kam nejčastěji cestuje.
Operativní doprava je podle společnosti pět až šestkrát levnější než tradiční autobusová hromadná doprava. Je také třikrát úspornější z hlediska spotřeby paliva a cestujícím by měla průměrně ušetřit až polovinu času na cestách. Připravovaná změna legislativy by podle ministra Kupky měla zaručit efektivnější využívání tohoto typu dopravy samosprávami.
„Operativní hromadná doprava umožní provozovat kvalitní městskou i meziměstskou veřejnou dopravu i tam, kde tradiční veřejná doprava selhává a je ekonomicky i provozně neefektivní,“ potvrdil Kupka. Nový způsob řízení dopravy podle něj zaručí pružnější reakce hromadné dopravy.
Systém Citya dokáže na základě dat, dopravních modelů, dlouhodobých dopravních preferencí lidí i aktuální poptávky vypočítat nejefektivnější trasy pro cestující s různými nástupy i výstupy. Projekt má kromě ministerstva dopravy podporu také ministerstva životního prostředí (MŽP) a ministerstva pro místní rozvoj (MMR).
Problém nedostatečné veřejné dopravy se týká zejména menších regionů a obcí. „Pro oživení regionů, jejich prosperitu i odlehčení dopravy osobními automobily, které zatěžují zvlášť jejich centra, potřebujeme přenastavit hromadnou dopravu,“ prohlásil ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). MŽP pro obce podle Hladíka dlouhodobě vypisuje dotace na bezemisní elektrické mikrobusy, které mohou využít k vylepšení své dopravní obslužnosti. Na jaře EU z modernizačního fondu schválila velké investice do modernizace veřejné dopravy v Česku. Do nových vozidel včetně bateriových či vodíkových autobusů, trolejbusů a tramvají pro MHD by ministerstvo životního prostředí z těchto peněz mělo investovat 7,3 miliardy korun.
Citya pomocí aplikace umožní objednávku cesty a pro cestujícího pak na místo do pěti minut přijede mikrobus. Cesta mikrobusem by v určeném regionu měla ve většině případů včetně výstupu i nástupu trvat do 15 minut a stát přibližně 40 korun. „Minibusy, řízené sofistikovanými algoritmy místo tradičních jízdních řádů, vyzvednou cestující na virtuální zastávce a zavezou tam, kam mají namířeno,“ řekl Janík.
Společnost za podpory zmíněných ministerstev vypsala soutěž pro obce, ve které mohou získat půl roku užívání platformy Citya zdarma. Vítězná obec získá technologickou podporu a platformu poptávkové dopravy, která lidem umožní objednávat dopravu prostřednictvím aplikace nebo telefonu. Obcím pak umožní měřit dopad operativní hromadné dopravy a efektivitu stávající hromadné dopravy. Spolupráci s vítěznou obcí by měla firma zahájit mezi 1. červencem a 30. zářím.
Citya aktuálně spolupracuje s desítkami českých obcí a krajů. Téměř dva roky funguje v Říčanech, letos v dubnu zahájila spolupráci s Integrovanou dopravou Středočeského kraje (IDSK) a Pražskou integrovanou dopravou (ROPID). Od května zahájí další ostrý provoz na Svitavsku v Pardubickém kraji. V Olomouckém kraji start-up začíná pracovat na detailní dopravní analýze, která ukáže, jak v kraji může operativní hromadná doprava pomoci se zvýšením kvality života lidí a ušetřením nákladů na provoz veřejné dopravy.