Do Prahy nejezdí turisté a nesmějí tam autobusy

Turismus v Praze čelí podle České unie cestovního ruchu (ČUCR) miliardovým ztrátám, které dále narůstají. Opatření spojená s pandemií koronaviru přetrvávají. Bez rychlého a účinného řešení současného stavu lze brzy očekávat dramatický dopad na celou Českou republiku a její ekonomiku, uvedla unie a vyzvala pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) k jednání. ČUCR o tom dnes informovala v tiskové zprávě. Praha podle dřívějšího sdělení Asociace hotelů a restaurací ČR tvoří 60 procent cestovního ruchu v ČR.

Před vypuknutím pandemie koronaviru, v roce 2019, navštívilo hlavního město podle prezidenta ČUCR Viliama Siveka 8,4 milionu hostů. Z toho zhruba 6,8 milionu jich bylo ze zahraničí. „V prvním pololetí letošního roku to bylo necelých 1,9 milionu hostů. Cizinců z toho bylo jen něco málo přes 286 000. Je zřejmé, že takový propad žene ke dnu celý český cestovní ruch,“ řekl.

Nutné je podle Siveka podpořit příjezdový cestovní ruch, který na rozdíl od ostatních zemí Evropské unie zůstal v ČR bez přímé podpory státu. Cestovní agentury zaměřené na příjezdový turismus podle Jiřiny Mašič z Asociace cestovních kanceláří vykázaly předloni roční obrat kolem 6 mld. Kč a dalších 6 mld. Kč v tuzemsku jejich klienti utratili za ostatní turistické služby. Nyní jsou podle ní druhý rok prakticky na nule. Mašič předpokládá, že tento trend bude pokračovat nejméně do jara příštího roku.

 

Tohle by snad ještě… Ilustrační foto: jef. Obrázek v záhlaví je od Jana Vaška z Pixabay

Práci podle Miroslava Prokeše z Asociace průvodců ztratila více než třetina českých průvodců a v Praze roste počet průvodců cizinců s průkazem bez kvalifikace. Stejný průkaz přitom dostávají podle Jany Mecnerové ze Sdružení průvodců i kvalifikovaní pracovníci.

Cestovní ruch nejen v Praze je ovlivňován kromě Ministerstva pro místní rozvoj mnoha dalšími rezorty, jako je vnitro, zahraničí či zdravotnictví, které si často neuvědomují provázanost a dopad svých rozhodnutí na toto odvětví. „Potřebujeme, aby fungovaly navazující služby. Pokud se nám povede přivézt skupinu turistů, musíme pro ni zajistit kvalitní a především dopravně dostupné ubytování, stravování a další služby, program s průvodcem a to tak, aby tento celý ekosystém pracoval jako jeden dobře promazaný stroj. V cestě přitom mnohdy stojí řada zbytečných překážek,“ poznamenal výkonný ředitel ACK ČR Michal Veber.

Stávající neřešená krize cestovního ruchu navíc dopadá na hlavní město nejen z hlediska ekonomického, ale i ekologického. Šetrný turismus tak dostává v této době pořádně na frak. Dle usnesení Rady hl. města Prahy došlo k přísným zákazům vjezdu autobusů do centra Prahy. Turisté se zavazadly půjdou pěšky nebo ekologie nastane jinak?

ČUCR také kritizuje usnesení Rady hlavního města k zákazu vjezdu autobusů do centra Prahy. „Stávající změna vjezdů v Praze znamená třeba u kongresů to, že místo jednoho minibusu pro 24 osob plnícího ekologickou normu EURO6, který přiveze hosty z kongresového sálu, pojede minimálně šest osobních aut taxi. To přece nedává smysl,“ řekl Jiří Vlasák z Iniciativy pro záchranu zájezdové autobusové dopravy.

Šetrný turismus dostává v této době pořádně na frak

Unie je spolu s dalšími asociacemi podle svého viceprezidenta Jaromíra Poláška připravena zlepšit „ekosystém“ cestovního ruchu v Praze, která je a vždy podle něj bude vstupní branou do ČR.

Přestože turismus před pandemií podle Poláška tvořil tři procenta hrubého domácího produktu ČR a do veřejných rozpočtů přinášel ročně kolem 125 miliard korun, zůstává i nadále na okraji zájmu všech politických stran. „A to je varující,“ dodal.