Ochotu pracovat s AI deptají předsudky

Pokud si máme do týmu vybrat nového kolegu, který by zvládl práci s umělou inteligencí, podle 65 % dotázaných nezáleží na jeho věku, ale ochotě učit se. Přesto je ale více těch, kteří by dali přednost mladšímu kolegovi (19 %), protože se s technologií sžije rychleji a bude přínosem dříve, než lidí preferujících staršího spolupracovníka (11 %), protože jeho bohaté zkušenosti s prací se dříve nebo později projeví jako větší přínos. Ukázal to aktuální průzkum personální společnosti Předvýběr.cz.
Průzkum ukázal, že stále platí zaběhnutá klišé, která vedou k diskriminaci seniorních kolegů nebo žen. „Možná je až překvapivé, že jenom třetina lidí si myslí, že věk ani pohlaví nehrají roli ve schopnosti osvojit si nové technologie,“ míní ředitel Předvýběru.cz František Boudný. Podle respondentů mají starší ženy výrazně častěji (37 %) potíže přijmout technologické novinky než starší muži (24 %). Mladší generace jsou naopak vnímány jako velmi adaptabilní. Potíže u nich předpokládají účastníci průzkumu méně často: u mladších mužů necelá čtyři procenta a u mladších žen dokonce jen slabá dvě procenta.
Zajímavým paradoxem je, že juniorní zaměstnanci mají o svých vrstevnících horší mínění. Podle lidí od osmnácti do čtyřiadvaceti let jsou technologie oříškem pro 7 % mladších žen a dokonce až pro 17 % mladších mužů. „Začínající zaměstnanci zdravě chápou, že potřebují získat nějaké zkušenosti,“ domnívá se Boudný.
Důležitost práce s nástroji AI je zatím vnímána spíše jako podpora než jako klíčová dovednost. Spíše důležitá je tato schopnost podle 63 % pracujících. Přestože umělou inteligenci vnímají jako užitečný nástroj, jen 8 procent lidí ji považuje za velmi důležitou a klíčovou dovednost pro většinu pozic. Bezmála čtvrtina (23 %) ji ale považuje za spíše nedůležitou, zatímco téměř 6 % dotázaných ji vnímá dokonce jen jako módní vlnu.
Data pro reprezentativní průzkum sbírala agentura Talk Online Panel na vzorku 500 pracujících ve věku 18-59 let. Předvýběr.cz je česká personální společnost, která působí na trhu od roku 2008. Soustředí se na předvýběr vhodných kandidátů, kdy oslovuje uchazeče přes online pracovní portály, online databáze, rozsáhlou interní databázi kontaktů a sociální sítě.
