MMR zjistilo, co potřebují uživatelé digitálního stavebního řízení

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) zveřejnilo analýzu požadavků a potřeb uživatelů digitalizace stavebního řízení (DSŘ). Na jejím základě Národní agentura pro komunikační a informační technologie (NAKIT) navrhla nové řešení DSŘ v podobě analytického modelu a byznys architektury. MMR také zveřejnilo takzvanou GAP analýzu, která popisuje rozdíly mezi stávajícími systémy DSŘ a jejich cílovým stavem podle potřeb, požadavků uživatelů nebo legislativních a procesních nároků.
Analýza tržních mezer (GAP) se zaměřuje na prozkoumání a odkrytí příležitostí, při kterých je tržní poptávka větší než nabídka. Spočívá v interním zhodnocením firmy pro nalezení nedostatků a určením procesů k jejich odstranění.
Sběr požadavků uživatelů a jejich vyhodnocení provádělo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) mezi listopadem 2024 a březnem 2025 na základě dohody o spolupráci s MMR. Čerpalo přitom z pohovorů s účastníky stavebního řízení a odborných právních a procesních analýz. Výsledkem bylo takzvané business zadání, ze kterého vycházel NAKIT při návrhu nového řešení.
„Od začátku se snažíme do procesu přípravy nových systémů digitalizace stavebního řízení zapojit zástupce uživatelů. Analýzu požadavků proto připomínkovala široká pracovní skupina, ve které jsou zastoupeny velké i malé stavební úřady, obce a komory architektů nebo projektantů. Orientace na spokojenost koncového uživatele je pro nás klíčová během celé přípravy projektu,“ řekl ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek.
Roli NAKIT při přípravě popsal ředitel agentury Jan Ďoubal: „Úkolem NAKIT bylo odborně pomoci internímu týmu MMR s projektem digitalizace stavebního řízení. Naše analytické práce navázaly na výstupy předané MPSV a zohlednily požadavky MMR a úřadů, které jsou součásti stavebního řízení.“
Z konzultací s uživateli vyplynuly zhruba tyto nejdůležitější závěry pro budoucí přínosy DSŘ:
- Nový systém bude napojen na digitální technické mapy, katastr nemovitostí, základní registry (ROB, ROS, RÚIAN) i Centrální autentizační systém. To umožní jednodušší a rychlejší práci se záměry i účastníky řízení.
- S využitím OCR a technologií umělé inteligence bude systém schopen automaticky třídit dokumenty, přiřazovat je do spisů a vyhodnocovat základní údaje bez zásahu úředníka.
- Funkce jako sdílení dokumentace přes odkazy, verzování podkladů nebo přístup pro třetí osoby na vyžádání výrazně zjednoduší komunikaci mezi stavebníky, úřady a projektanty.
- Portál stavebníka i ISSŘ budou mít nové přehledné rozhraní s dashboardem, který zobrazí aktuální stav řízení a nadcházející úkoly. Plánuje se také systém notifikací přes e-mail nebo SMS.
- Záměrem je eliminovat nutnost fyzického nebo datového doručování dokumentů. Všechny klíčové úkony – podání, vyjádření, odvolání – bude možné provádět výhradně online.
- Každý krok provedený uživatelem bude elektronicky potvrzen v podobě tzv. digitálního osvědčení, které posílí právní jistotu všech účastníků řízení.
Návrh nového DSŘ, který zahrnuje detailní analytický model a byznys architekturu, společně s GAP analýzou předloží MMR do konce srpna potenciálním dodavatelům během předběžných tržních konzultací. „S IT firmami si vyjasníme, co mohou od zakázek čekat, jak budou zhruba vypadat a co bude obsahovat zadávací dokumentace. Zároveň zjistíme, jaké jsou jejich možnosti a v čem vidí rizika. To nám pomůže zvolit vhodnou formu soutěže a vyhnout se budoucím problémům při vývoji. Výrazně se tím také omezí nebezpečí zpoždění projektu. Budeme navrhovat vývoj po částech, který nám umožní pružně reagovat na budoucí potřeby a příležitosti například v oblasti umělé inteligence nebo v případě, že nastanou změny v legislativě,“ vysvětlila vrchní ředitelka sekce IT na Ministerstvu pro místní rozvoj Eva Pavlíková.
Digitální stavební řízení (DSŘ) bylo spuštěno v červenci loňského roku. Povinnost jeho užívání byla ustanovena v novele stavebního zákona. Systém, vyvíjený ministerstvem pro místní rozvoj pod gescí místopředsedy vlády Ivana Bartoše byl ale nefunkční. Bartoš byl proto z vlády loni v září odvolán. Kritici DSŘ nejčastěji zmiňovali nedostatečnou komunikaci s účastníky stavebního řízení, od stavebních úřadů po projektanty, generální dodavatele a zhotovitele staveb. Nápravu nepřinesla ani následná rozsáhlá školení pro zúčastněné. Následně bylo zákonem umožněno obejití zákona a využívat původní systémy pro stavební řízení (tzv. by-pass). Dokončení DSŘ bylo svěřeno ministerstvu práce a sociálních věcí s odůvodněním, že mezi státními úřady v digitalizaci svých agend dospělo nejdále.


