Muži chtějí vyšší plat, ženy jsou opatrnější

Ilustrační foto: Alma Career

Při poslední změně zaměstnání 61 % zaměstnanců v ČR usilovalo o vyšší plat, 29 % chtělo stejný plat a menší skupina (10 %) žádala dokonce nižší plat než na své předchozí pozici. Mezi muži 65 % usilovalo o vyšší plat než v předchozím zaměstnání ve srovnání s 58 % žen. Ženy také častěji akceptovaly stejný plat jako v předchozí práci. Ukázal to mezinárodní průzkum společnosti Alma Career, který uskutečnila přes portál Paylab.com.

„V mezinárodním měřítku při poslední změně zaměstnání žádaly o vyšší plat v průměru dvě třetiny zaměstnanců, 28 % chtělo stejný plat a 10 % žádalo plat nižší. Co se týče rozdílů mezi muži a ženami, pak o vyšší plat usilovalo 66 % mužů a 62 % žen,“ říká Vesa-Pekka Kirsi, výkonný ředitel Alma Career.

O zvýšení platu do 10 % žádalo 40 % českých mužů, 28 % respondentů usilovalo o zvýšení o 11 % až 20 % a 31 % mužů o více než 20 procent. U žen pak chtělo o 10 % zvýšit plat 55 % žen, o 11 % až 20 % pak 27 % žen a o více než 20 % žádalo 18 % žen. Mezi hlavní důvody, proč chtějí vyšší plat, patřily dostatečné zkušenosti a sebeúcta, inflace a přechod na vyšší pozice, hovoří data z Paylab.com. Muži i ženy uváděli podobné důvody, i když muži o něco častěji uváděli jako faktor zvýšení kompetencí.

Průzkum se věnoval také otázce rozdílů v odměňování mužů a žen. Téměř polovina mužů jej v evropském pohledu nepovažovala za problém, v ČR to bylo méně, jen 38 procent. Většina žen jej naopak považovala za závažný problém, v ČR dokonce 51 %, což je více než mezinárodní průměr (42 %). Toto vnímání bylo výraznější ve střední a severní Evropě ve srovnání s jihovýchodní Evropou.

Průzkum byl proveden během října a listopadu 2024 v devíti zemích, ve kterých působí Alma Career (Chorvatsku, Bosně a Hercegovině, Srbsku, Severní Makedonii, České republice, Slovensku, Estonsku, Lotyšsku a Litvě) prostřednictvím Paylab.com, mezinárodní platformy pro průzkum mezd, která shromažďuje informace o příjmech a benefitech zaměstnanců na různých pozicích.

Společnost Alma Career podniká v poradenství a náboru zaměstnanců. Nabízí více než 1,3 milionu pracovních příležitostí, téměř 15 milionů žádostí o zaměstnání, 2 miliony uživatelů s aktivními upozorněními na vhodné pozice a více než 5 milionů návštěvníků měsíčně. Je také členem sítě The Network, která je přidružením předních světových úřadů práce ve více než 140 zemích a více než 60 pracovních portálů.