Železniční nákladní doprava stagnuje, silniční roste. Lidí cestuje málo
Vlaky se loni ve 2, čtvrtletí dopravovalo 3910 mil. tun nákladů na kilometr. Je to jen nepatrný nárůst oproti 3642 tis. tunám ve stejném čtvrtletí o rok dříve. Silniční doprava ve stejném období narostla ze 16 887 tis. tun/km na 19 006 tis. tun na kilometr, tedy o zhruba 12,5 procenta. Vyplývá to ze statistiky Českého statistického úřadu ČSÚ.
V osobní dopravě v prvním pololetí letošního železniční dopravci přepravili zhruba 92,1 milionu cestujících, meziročně téměř o 4 procenta více. Vyplývá to z předběžných údajů ministerstva dopravy zveřejněných na webu Českého statistického úřadu. Národní dopravce České dráhy (ČD) z celkového počtu za pololetí přepravil 81,6 milionu cestujících, meziročně o 3,2 procenta více, řekl ČTK mluvčí drah Filip Medelský. Mírný nárůst podle dopravců způsobuje zejména nasazení nových vlaků.
V prvním pololetí roku 2019 před pandemií covidu-19 vlaky přepravily téměř 97,1 milionu lidí, letošní pololetní výsledky tedy zaostávají zhruba o 5 procent. V letošním druhém kvartálu vlaky přepravily 47,8 milionu cestujících, meziročně o 4 procenta víc.
Přepravní výkony železničních dopravců v osobní dopravě, tedy součet vzdáleností, na které byli po železnici přepraveni jednotliví cestující, v prvním pololetí činily 5,17 miliardy kilometrů. Meziročně vzrostly o téměř 13 procent, oproti roku 2019 jde o pokles o 1,3 procenta. Cestující Českých drah vlaky podle Medelského ujeli víc než 3,91 miliardy kilometrů, meziročně o 8,5 procenta víc. Přepravní výkony dopravců ve druhém čtvrtletí meziročně vzrostly o téměř 13 procent na 2,84 miliardy kilometrů.
České dráhy podle Medelského zaznamenaly nárůst počtu cestujících až v desítkách procent na mezistátních linkách Berliner a Vindobona, které spojují Prahu s Vídní, Drážďany, Berlínem a Hamburkem. U vnitrostátních spojů poptávka nejvíce roste na těch linkách, které obsluhují nové vlaky. „Jelikož dodávky nových vozidel pokračují i na podzim, a to jak v regionální dopravě (motorové RegioFoxy a elektrické jednotky RegioPanter), tak i v dálkové dopravě (nové ComfortJety a jejich nasazení na vlaky mířící do Berlína apod.), věříme, že pozitivní trend růstu počtu zákazníků bude pokračovat i nadále,“ řekl Medelský.
Růst počtu cestujících a nákup nových vlaků hlásí také RegioJet. „Již tuto podzimní sezonu rozšíříme naše vozidlové portfolio o šest nových lokomotiv TRAXX MS3, s následnou dodávkou dalších sedmi těchto lokomotiv v příštím roce“, řekl finanční ředitel firmy Petr Kohoutek. Dopravci Arriva podle mluvčího Jana Holuba počet cestujících roste zejména na trasách, kde jsou vlaky schopné konkurovat individuální dopravě z hlediska cestovní doby a kvality přepravy.
Poptávku po dojíždění do zaměstnání a na služební cesty podle Medelského ovlivňuje změna návyků z doby pandemie covidu-19, od kdy lidé více využívají možnost práce z domova a pracovních videokonferencí. Poptávka naopak roste u volnočasového cestování. Českým drahám podle Medelského v prvním pololetí meziročně vzrostla také průměrná přepravní vzdálenost, a to o 2,4 kilometry na 48 kilometrů.
Za celý loňský rok dopravci po železnici přepravili 184,6 milionu pasažérů, meziročně téměř o deset procent více. To je 95 procent počtu z roku 2019 před pandemií covidu-19, kdy se vlaky svezlo 194,2 milionu cestujících.