Cíle EU v automobilovém průmyslu nejsou splnitelné

Navzdory slibům elektrifikace aut pracovní místa nepřidáva. Ilustrační foto: Lee Rosario z Pixabay

Cíle transformace automobilového průmyslu v Evropě není možné splnit. Shodli se na tom europoslanec Filip Turek (Přísaha a Motoristé) a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR, který je zároveň členem představenstva Škody Auto Martin Jahn v nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Pokud se podle Jahna nepodaří cíle přehodnotit, budou automobilky platit pokuty nebo kupovat regulačních kredity. Turek se obává, že transformace povede ke krachu automobilek.

V roce 2025 by se pro automobilky v EU měla snížit povolená hranice emisí. EU počítá také se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem po roce 2035. Jahn ale tvrdí, že pro většinu automobilek nebude možné vytyčené cíle naplnit.

„Nárůst zájmu o elektrické vozy poklesl. V posledních letech stoupl, dostal se z 14 na 16 procent, my jsme očekávali, že to bude 20 procent v Evropě v průměru v letošním roce, dostali jsme se ale zpátky na 14 procent,“ řekl Jahn. Považuje proto za nutné cíle přehodnotit. „Pokud se nepodaří je přehodnotit, příští roky budou velmi bolestné, budeme muset buď platit pokuty, nebo si kupovat kredity od jiných automobilek.“

Podobný názor vyjádřil i Turek: „Co se děje od teď do roku 2035, je nesplnitelné a znamená to buď zaplatit pro celý automobilový průmysl v Evropě asi 15 miliard eur na pokutách, nebo nevyrobit 2 až 2,5 milionu aut, to znamená přijít o mnoho pracovních míst, mluví se o zavírání továren.“

Škodovka může podle Jahna splnit cíle buď tak, že dá ještě větší slevy na elektrické vozy, což by firmu ale přivedlo do hlubokého minusu, nebo naopak snížit prodej vozů se spalovacími motory, což by ale také způsobilo propad. „Finančně nás to v každém případě negativně ohrozí, jsme ve fázi, kdy potřebujeme vytvářet profit na financování transformace. Jasno bychom potřebovali mít tak před rokem,“ sdělil.

Jahn zároveň upozornil, že na elektromobilech se nedá vydělat a ve společnosti bude poměrně velká část konzervativních lidí, kteří novou technologii chtít nebudou. „Pokud automobilky nebudou vydělávat, budou se zavírat továrny. Co to dělá je, že to ohrožuje pracovní místo 13,8 milionu lidí v automobilovém průmyslu,“ doplnil Turek.

Ekonom Václav Vislous (Piráti), člen výboru zastupitelstva hlavního města Prahy pro energetiku řekl, že elektromobily budou do roku 2035 levnější než tradiční automobily. Přechod na elektromobilitu podle něj znamená úplnou změnu v byznysu, na kterou je nutné se připravit a mít stabilní regulační prostředí. Turek navrhuje nechat průmysl následujících deset až dvacet let bez regulací a zrušit normu Euro 7. I Jahn považuje za nutné zásadně přehodnotit cíle. Pokud ale bude ale transfromace nastavena správně a racionálně, může na tom český automobilový průmysl vydělat, tvrdí.

Usilovat o úpravu cílů EU v automobilovém průmyslu chce i premiér Petr Fiala (ODS) a ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Vzniknout by měla společná iniciativa podobně smýšlejících členských států.

Komentář SH:

Mechanismus, jak zařídit, aby elektromobily byly levnější než tradiční automobily, je podle Pirátů opakování systému v energetice. Obnovitelné zdroje dotovat, tradiční pokutovat. Evropská komise má zkrátka plán, ten se musí do roku 2035 splnit. Plnění plánu je základ vší regulace. Pravdu má ovšem Filip Turek v tom, že nejstabilnější regulační prostředí je prostředí bez regulací.