WirtschaftsWoche: automobilky chtějí zmírnění emisních limitů. Jde o miliony pracovních míst
Výrobci automobilů naléhají na Evropskou komisi, aby snížila nebo odložila přísné hodnoty emisí CO2. Napsal to web WirtschaftsWoche s tím, že začíná první přehodnocení v této politice.
Zítra má šéf Renaultu a prezident evropské automobilové lobby ACEA Luca de Meo „objevit“ v Bruselu právě před EK. Podle jeho propočtů by prý automobilkám mohla hrozit pokuta až 15 miliard eur (zhruba 375 miliard korun), pokud v příštím roce nesplní své přísné cíle týkající se emisí CO2. Podle interního dokumentu odvětví by pak mohlo dojít ke ztrátě milionů pracovních míst.
Komise by mohla situaci změnit použitím takzvaného nouzového článku, který využila i během covidu, a odložit účinnost norem. Zatímco zelená lobby to považuje za absurdní, například bývalý šéf Porschce Wendelin Wiedeking řekl, že požadavly unie jsou nepřípustné: „Můžete si přát cokoli, ale také to musí být proveditelné.“
Automobilový průmysl je jedním z nejdůležitějších odvětví v Evropě. Podle údajů z letošního roku zaměstnává 13 milionů lidí, podílí se 8 % na evropském HDP a generuje více než 20 % daňových příjmů v Evropské unii.
Jako příklad dopadů emisní politky EU se nyní skloňuje především Volkswagen, který dokonce připustil uzavření několika továren. Hned několik německých médií v posledních dnech upozornilo, že ho dlouhodobě držela nad vodou především silná pozice v Číně, kterou ale začíná ztrácet. Zatímco na domácím trhu je lídrem v elektromobilitě, na tom čínském nedokáže konkurovat tamním levnějším značkám, upozornil web TAZ. „Význam Číny pro VW by se neměl podceňovat. Celkově VW prodává každé třetí vozidlo tam vyrobené, ale téměř výhradně spalovací motory,“ uvedl.
Situace se ještě může zhoršit, pokud Čína zavede odvetná opatření vůči evropským dovozním clům na její elektromobily. „VW byl lídrem na čínském trhu 40 let. Role vozů wolfsburgské společnosti v čínském vzestupu byla stejně důležitá jako v poválečném Německu,“ napsal Capital.de. Teď ale hrozí být tamní trh pro VW rizikem.
Samotná německá vláda se ke zmírnění limitů staví zatím negativně. Pozitivní hlasy se ozývají například z CDU/CSU či od poradce spolkového ministra financí. Jak to dopadne na komisi, si nikdo netroufá odhadovat.
„Pokud se však politici budou držet nových limitů od roku 2025, mají automobilky tři možnosti: Za prvé by musely protlačit elektromobily na trh s vysokými slevami, za druhé by musely omezit prodej velkých modelů se spalovacími motory, i když na nich vydělají nejvíce peněz. Za třetí, mohou nakupovat takzvané CO2 kredity od konkurence, jako je americký výrobce Tesla. Pokud nic z toho nepomůže, zbývají nakonec jen pokuty,“ napsal WirtschaftsWoche.