Zapeklitý případ s povolenkami

ilustrační foto: Pixabay

Premiér Petr Fiala oznámil, že Česká republika se bude snažit revidovat systém nových emisních povolenek, které by vedly ke zvyšováním cen silniční dopravy i bydlení. „My se budeme snažit, aby tento systém byl odložen,“ řekl Fiala při odpovědi na interpelaci Martina Kolovratníka z opozičního hnutí ANO. No jo, ale kam to chce odložit, to už neřekl, a jak je chce revidovat, to už vůbec ne.

Je to zvláštní. Ještě v polovině července ministr životního prostředí Petr Hladík, a nebyl ministrem jediným, ujišťoval, že připravované vládní dokumenty o státní strategii v energetice a klimatu, které zavedení emisních povolenek na dopravu a bydlení reflektují, žádné zvýšení životních nákladů, žádné zdražení nepřinesou. „Mají za cíl udržet konkurenceschopnost českých firem a zkvalitnit život obyvatel České republiky v následujících letech. Jedná se o detailní plán modernizace Česka, který zajistí naší zemi prosperitu a rozvoj s ohledem na životní prostředí. Není pravda, že by tyto dokumenty měly lidem zdražovat jejich život. Nic takového se těmito dokumenty nezavádí a je to jen další marná snaha opozice kopat do všeho, s čím vláda přijde. Opozice jen kritizuje, ale vlastní konkrétní plán nemá,“ napsal 16. července na síti X. Jiný jeho kolega dokonce prohlásil, že kdo tvrdí opak je lhář. 

Evropská komise zároveň oznámila zřízení sociálně-klimatického fondu v objemu 100 miliard eur, který by měl růst cen nejchudším obyvatelům EU částečně kompenzovat. U nás by nové povolenky, s jejichž prodejem se počítá od roku 2027, mohly zlepšením života postihnout podle vládních materiálů až 800 tisíc lidí, kterým bude nutné finančně pomoci.

Sám Petr Fiala na jaře přijal Ursulu von der Leyenovou při její návštěvě Prahy a jejich setkání bylo vřelé. Leyenová mu poděkovala za podporu unijní politiky a nazvala ho přítelem. Také se ale někdy tou dobou sešla konference evropských průmyslníků a vydala varování, že politika Green Deal a další unijní regulace vedou ke ztrátě konkureční schopnosti evropských podniků. Na to Leyenová vyhlásila program Real Deal. Ten jí vydržel přes volby do Evropského parlamentu a následné volby předsedkyně Evropské komise, které ji potvrdily do další pětiletky. Pročež paní z Leyenů vyhlásila program Green Deal Forte. 

Ještě předtím, než tento čtvrtek 12. září Fiala vyhlásil záměr povolenky revidovat, koaliční ministr jeho vlády pro evropské záležitosti Martin Dvořák v jedné televizní debatě řekl, že benzín a nafta se zdražovat budou a že cílem je, aby lidé těchto paliv spotřebovávali méně. Při vědomí, že elektrovozů je u nás registrovaných sotva 0,6 procenta, a toho, že zdražení paliv vstoupí do ceny jízdného i hromadné dopravy, znamená to přiznání, že se buď lidem omezí volný pohyb, nebo se jim zdraží. „Zdražování pohonných hmot samozřejmě přijde, jestli to bude o dvě koruny, tři koruny, o pět či o deset, to já teď nevím. O třicet to nebude. Chci říct, že cílem těchto opatření není, aby se lidem hůře žilo, ale aby spotřebovávali méně fosilních paliv a mimo jiné, abychom také nedávali vydělat Rusku, které je největším producentem fosilních paliv, na nichž jsme dlouhodobě byli závislí a teď se toho pomalu a těžko zbavujeme,“ prohlásil ministr Dvořák v České televizi.

Co si z toho všeho vybrat? Vypovídá Fiala poslušnost paní z Leyenů? Nebo Dvořák svému šéfovi, předsedovi vlády? K čemu bude sociální fond, když se nic nezdraží? A když ano, o kolik tedy? A jak se případně nezdražení projeví, když jsou emisní povolenky volně prodejné cenné papíry? Když opozice žádný konkrétní plán nemá, jaký je ten koaliční, že by o zdražování a pak ten sociální fond? „Víte, vůbec tomu nerozumím. Nevím, co napsat do hlášení,“ povzdychl by si poručík Columbo.

Vypátrali jsme zatím, že ceny pohonných hmot, zprůměrované z cen benzínu natural 95 a nafty, v srpnu vykázaly za posledních 12 měsíců hodnotu 37,07 Kč za litr, uvádí společnost CCS. Průměrné osobní auto najede ročně – počkejte, někde to tady mám, jo, tady – něco mezi 7000 a 10 000 kilometry, tak 8500 je asi uprostřed. Spotřeba šla za poslední léta hodně dolů, tak řekněme na 6,5 litru na 100 kilometrů. Služební auta sice najedou ročně desítky tisíc kilometrů a spotřeba u nich bývá až dvojnásobná, ale to pro teď nechme být. Průměrná hrubá měsíční nominální mzda ve 2. letošním čtvrtletí činila 45 854 Kč, medián byl 38 529 korun, to máme ověřené. Poslali jsme to kolegům do laborky. 

Ti zjistili, že průměrný občan za palivo do svého auta ročně zaplatí 20 481 korunu. Když se cena zvýší o 2 koruny, bude to 21 586 Kč, když o 3 koruny, tak 22 139 Kč, když o 10 korun, vychází to na 26 006 korunu a nemá to být o třicet, tak dejme tomu o 29,90, to pak vyjde v průměru ročně na 37 001 koruny. V tom prvním případě, při nejnižším růstu ceny, vyjde ježdění za rok o 5,4 % dráže. U zdražení o 3 koruny se roční výdaje zvýší o 8,1 %, u desetikorunového zdražení to dělá skoro 27 procent a poslední, nejdražší varianta přinese růst nákladů na pohyblivost o 80,6 procenta.

Při předpokládané inflaci 2,2 % vychází reálně růst nákladů na 3,2 %, respektive na 8 %, respektive na 24,8 % a nakonec 78,4 procenta. 

Jakým tempem porostou příjmy obyvatel, to se dá těžko odhadovat, ale nic moc to nebude, protože neporoste ekonomika nijak závratně, příští rok snad o 2,7 %, ale neroste produktivita práce, takže na ty platy tolik nezbude. Řekněme, že v návrhu státního rozpočtu na příští rok se počítá se zvýšením platů státních zaměstnanců o 8 procent. Ono jich má být asi o 1200 více než letos, ale to se mezi skoro 490 tisíci lidmi ztratí. Takže při předpokládané inflaci reálný růst mezd ve státní sféře bude 5,8 procenta, v soukromé to asi nebude o moc hbitější. Nakonec tedy pouze v případě nejslabšího dvoukorunového zdražení bude růst reálných mezd vyšší, než růst nákladů na dopravu. V případě vyššího zdražení se životní úroveň cestujících sníží.

To jsme ještě nezapočítali růst nákladů na bydlení, totiž na topení, na povinné zateplování a fotovoltaiku a elektřinu. Ale na tom teď dělají hoši z energetickýho oddělení.

A teď co s tím? Couvá pan Fiala z povolenek, když to nezdražování mu nevěří ani ekonomové, ani občané a čekají ho dvoje volby, jedny letos, další příští rok? Je snad možné, že mu tuhle taktiku poradila Ursula von der Leyenová, když spolu nedávno projednávali ty komisaře? Myslel to pan Dvořák upřímně, když hovořil o zdražování, má nějaké přesnější informace, nebo to jen tak zkusil? A na koho to zkouší, na lidi, nebo na šéfa? Nebo chce šéfa krýt a vzal to na sebe?

„Tak vidíte, vůbec si s tím nevím rady. Zatím to vyšetřujeme jako politickou sebevraždu, pane. Ale to víte, u takovýho případu musíme zvažovat všechny varianty,“ řekl by poručík.