Komentář SH: Kdo doufal, že Toyota se stane ambasadorem aut na vodík, asi se teď diví. S vodíkem je velký problém, protože zatím neexistuje infrastruktura pro jeho doplňování. S elektřinou sice existuje problémů neúrekom, ale je to trend, takže aspoň ty dobíjecí stanice se staví. Samozřejmě, je to tak na popojíždění do stovky kilometrů. Ale jít s proudem se v některých případech vyplácí. Za povšimnutí stojí, že Toyota třeba u Lexusu hovoří o přechodu na elektromotory do roku 2035.
Toyota předpokládá, že do roku 2030 uvede na trh 30 modelů s čistě elektrickým pohonem. Rozšířila tak svůj dřívější plán počítající s 15 modely s čistě elektrickým pohonem do roku 2025. Automobilka dnes rovněž oznámila, že hodlá do roku 2030 investovat do výroby baterií dva biliony jenů, zatímco dříve počítala s investicemi ve výši 1,5 bilionu jenů.
Prvním modelem nové elektrické řady pojmenované bZ (beyond zero) je podle tiskové zprávy Toyoty kompaktní vůz SUV pod označením bZ4X vyvinutý ve spolupráci se Subaru. Jeho výroba začne příští rok v závodě Motomachi v Japonsku a v nabídce pro zákazníky se objeví v brzké době. Řadu bZ brzy rozšíří malý crossover navržený pro japonský a evropský trh, do kterého půjde variabilně přidávat baterie pro prodloužení dojezdu. Dalším vozem bude elektrický sedan střední třídy a velké rodinné SUV se třetí řadou sedadel. Značka Lexus zanedlouho uvede plně elektrický sportovně laděný model RZ.
Tojoda rovněž prohlásil, že luxusní divize Lexus do roku 2035 přejde na celém světě výhradně na modely s elektrickým pohonem. Ve Spojených státech, Evropě a Číně by měl být tento přechod hotov již do roku 2030.
Uhlíková neutralita do roku 2030
Vedle uvedení nových elektrických modelů Toyota plánuje dosažení uhlíkové neutrality ve všech výrobních závodech do roku 2035 kombinací snižování spotřeby energie a rozšiřováním používání inovativních výrobních technologií.
„Uvedení nové čistě elektrické řady bZ znamená rozšíření současné nabídky hybridních, plug-in hybridních a vodíkových modelů. Směr Toyoty a Lexus zaměřený na širokou škálu technologií se nemění. Každý zákazník si tak bude moci vybrat z komplexní nabídky pohonů podle vlastních potřeb a preferencí, od konvenčních po hybridní a elektrické,“ uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
V Česku Toyota letos převzala výrobní závod v Kolíně, kde zatím vyrábí modely Aygo a Yaris. Na tuzemském trhu letos zastoupení značky čeká 20.000 objednávek, z toho přes 60 procent tvoří hybridy.
Toyota v současnosti vyrábí více než 100 modelů s benzinovým, hybridním a plug-in hybridním pohonem nebo s palivovými vodíkovými články, které dodává do 170 zemí světa.
Elektromobily stále tvoří pouze malou část světového trhu s automobily, jejich prodej však rychle roste. Plány rozsáhlých investic do elektromobility nedávno představil například německý automobilový koncern Volkswagen, jehož součástí je mimo jiné česká automobilka Škoda Auto.
Volkswagen ve své transformační strategii nazvané New Auto plánuje, že se díky investicím a rozvoji stane do roku 2025 lídrem trhu s elektromobily. Koncern hodlá v příštích pěti letech do elektromobility a digitalizace vložit 89 miliard eur (2,3 bilionu Kč), což představuje více než polovinu z celkových investic plánovaných pro toto období.