Schyluje se k bouři?
Sérii zpráv o české ekonomice, vypuštěné tento týden z Českého statistického úřadu, většina ekonomů přijala se stoickým klidem. Tak běží svět s covidem, to se čekalo, c´est la vie. Růst HDP slábne, průmysl klesá, obchodní bilance jde do červených, platy rostou, inflace sílí.
Pohyb každého z ukazatelů má určité příčiny a důvody a nepříznivý vývoj jednoho každého z nich ještě nepředstavuje nijak vážné riziko. Avšak potíž hrozí, když nepříznivý vývoj nastává u všech naráz.
Například růst mezd se obvykle poměřuje k hospodářskému růstu a k růstu produktivity práce. Nyní ale mzdy oba tyto ukazatele výrazně předhánějí. Mzdový růst je tedy výrazně inflační a to, že inflaci teď dorovnává, je slabou útěchou.
Pokles průmyslové výroby v říjnu zrychlil ze zářijových 4 % na říjnových 4,9 procenta. Vinu na tom nese automobilový průmysl, jenž vykázal meziroční pokles skoro o třetinu. Většina ostatních průmyslových odvětví sice roste, ale z hlediska národního hospodářství je to nedostatečné. Automobilové odvětví je u nás disproporčně rozlehlé a významné natolik, že s sebou stahuje celé národní hospodářství. Není to nic nového, na to už se upozorňovalo dříve, ale trošku nesměle, protože to ekonomice spíše pomáhalo.
Dnes můžeme pozorovat případovou studii, co by to s českou ekonomikou udělalo, kdyby šel automobilismus do kopru. Podle předběžných údajů skončila v říjnu bilance zahraničního obchodu se zbožím v běžných cenách schodkem 18,2 mld. Kč, o skoro 50 miliard korun horším výsledkem, než ve stejném měsíci loni. Podepisuje se pod tím vysoká cena dovážených paliv, ale také výpadek exportu – automobilového průmyslu. Nové zakázky ze zahraničí klesly o 4,3 %, v tuzemsku stouply o 3,6 procenta. „Automobilky se tak mohou modlit, aby v době, kdy se podaří zkompletovat nové vozy, byl ještě o ně na trhu tak velký zájem, jako nyní,“ komentovala údaje Markéta Šichtařová, ředitelka poradenské firmy Next Finance.
Deficit obchodní bilance znamená, že export nestačí na vydělávání dolarů a eur potřebných pro dovozy. O české zboží není zájem, respektive ho není dostatek. Koruna tak bude reagovat oslabením, což znehodnotí tuzemské výdělky, úspory, a přiživí inflaci.
Popsané jevy se scházejí v jednom okamžiku. Ekonomové už převzali meteorologický termín „dokonalá bouře“. Ta se teď schyluje nad Českem. Žádná z příčinných tendencí nemá výhled na brzké ukončení a když si k tomu připočteme strukturální deficit státního rozpočtu, na neštěstí je zaděláno.
Rizik a svých možností jim čelit si je vědoma Česká národní banka. Důrazně zvyšuje úrokové sazby a připravuje omezení emise dalších peněz do oběhu regulací hypotečních úvěrů. Automobilový průmysl je u nás natolik vyspělý a pro jeho vlastníka, německý Volkswagen, natolik ziskový, že nebude spěchat své továrny zde utlumovat. Také česká vláda se snaží mu nějak nenápadně pomáhat. Ale nedělejme si iluze, kdyby došlo na horší varianty vývoje automobilismu, VW se postará o to své a naše národní hospodářství mu bude srdečně jedno.
Jedna měsíční statistika by neměla spouštět žádné poplachy, to jistě ne. Ale otázky, kolik měsíců či kvartálů to takto ještě české hospodářství může vydržet, je na čase si položit.