EU je připravena zavést cla na čínské elektromobily až ve výši 38 %
Evropská unie hodlá zavést cla na čínské elektromobily až ve výši 38,1 %. Oznámila to Evropská komise. Financial Times ráno s odvoláním na důvěrné zdroje avizovaly, že je přirpavena zavést dodatečných 25 % ke stávajícím 10 %.
Dnes toto clo činí 10 %. O navýšení se hovoří intenzivně již delší čas. Evropští výrobci nejsou s to čelit čínské konkurenci, přičemž mnozí ji podezírají, že je dotována státem, a proto si může dovolit nižší ceny. Včera zveřejněný průzkum Německého ekonomického institutu (IW) ukázal, že většina německých firem je pro zavádění cel, protože se cítí čínskou konkurencí ohrožena. Přičemž nejde jen o automobilový průmysl, který je v Evropě nejsilnější právě v Německu. Zástupci průmyslu uvádějí, že konkurence z obří a rychle rostoucí asijské velmoci je schopna nabízet své výrobky i o 20 procent levněji než oni. Považují to za dumping.
Naopak například šéf Mercedesu Benz Ola Källenius se vyslovil proti dalším ochranným opatřením. „Nechte pracovat trh,“ prohlásil. K akci ze strany Evropské komise má dojít v době, kdy se diskutuje o dopadu výsledku evropských voleb na další politiku unie.
Řada úspěšných politických stran se například vyslovuje pro zrušení zákazu spalovacích motorů. Samotnou komisi čeká v brzké době konec a volba jejích nástupců. Ty navrhne rada složená z premiérů členských zemí, avšak schvalovat výběr bude nový Evropský parlament.