V Olomouckém kraji jsou v havarijním stavu dvě třetiny silnic 3. třídy
V havarijním stavu jsou v Olomouckém kraji dvě třetiny silnic třetí třídy a zhruba pětina silnic druhé třídy. Na Olomouckém dopravním fóru to řekl ředitel Správy silnic Olomouckého kraje David Štěpánek. Podle něj je dluh na silniční infrastruktuře včetně mostů obrovský a vyžádá si v příštích letech značné investice.
Olomoucký kraj vlastní zhruba 3100 kilometrů silnic druhé a třetí třídy. Odborníci před několika lety odhadli, že oprava zanedbaných komunikací bude stát kolem 25 miliard korun. Kvůli následnému výraznému růstu cen stavebním prací a materiálů bude aktuální částka vyšší.
oprava zanedbaných komunikací bude stát kolem 25 miliard korun
Komentář SH: Olomoucký kraj je třetí nejmenší. Asi nelze přepočítat jeho situaci na celou republiku, protože jinde je situace určitě lepší nebo hroší, ale ne úpně stejná. Nicméně, kdybychom tento neférový výpočet provedli, došli bychom k dluhu na silncích za ČR 374 miliony korun. Radši nepočítat.
Silnice třetí třídy v Olomouckém kraji měří celkem 2174 kilometrů, přičemž v havarijním stavu je 1450 kilometrů a v nevyhovujícím 136 kilometrů. Do havarijní kategorie v kraji spadá také bezmála 192 kilometrů z 914 kilometrů silnic druhé třídy. Za nevyhovující odborníci označili takřka 49 kilometrů silnic druhé třídy. Nejvíce silnic v havarijním stavu je na Olomoucku, a to 453 kilometry silnic třetí třídy a 48 kilometrů silnic druhé třídy.
Za nevyhovující odborníci označili takřka 49 kilometrů silnic druhé třídy
Kraj ročně do rekonstrukce a údržby silnic druhé a třetí třídy investuje asi miliardu korun. Ministerstvo dopravy finančně podpořilo obnovu krajských silnic v Olomouckém kraji poprvé v roce 2015, a to dotací 280 milionů korun. Finanční podporu získal kraj i v následujících letech. Letos dotace Státního fondu dopravní infrastruktury obnášela 367 milionů korun, příští rok by podle Štěpánka měla klesnout na 244 miliony korun.
Kromě peněz ze SFDI se na opravách silnic druhé a třetí třídy podstatnou měrou podílí i rozpočet Olomouckého kraje. Další peníze jdou na údržbu vozovek prostřednictvím Správy silnic Olomouckého kraje. Tyto zdroje by podle Štěpánka měly v roce 2024 zůstat na letošní úrovni. Hejtmanův náměstek Michal Zácha (ODS) upozornil na to, že tempo oprav krajských silnic do značné míry závisí na přerozdělování peněz na celostátní úrovni. Hejtmanství se snaží každoročně zvyšovat svůj podíl, avšak ceny stavebních prací od začátku loňského roku výrazně vzrostly, což dál rozevřelo nůžky mezi nutnými opravami silnic a finančními zdroji. Některé mosty jsou už podle Záchy v takovém stavu, že hrozí jejich uzavření.
Místostarostka Kožušan na Olomoucku Michaela Sigmundová (Nezávislá volba pro obec) kritizovala systém financování oprav krajských silnic. „Kdykoliv jednám o opravách silnic 2. třídy a o silnicích 3. třídy, tak pokaždé slyším, že nejsou peníze,“ řekla Sigmundová, podle které obce na opravu zanedbaných krajských silnic kvůli nedostatku peněz musí čekat i desítky let. „Měli bychom se zamyslet nad tím, zda není celý systém financování dopravní infrastruktury špatně nastaven, i nad tím, jak ho změnit,“ podotkla Sigmundová. Uvedla, že zanedbané silnice mají negativní dopad na bezpečnost provozu i kvalitu života v obcích.