Lidé a firmy si stále víc aut půjčují namísto koupě
Podíl operativního leasingu na způsobu pořízení nových osobních a lehkých užitkových aut v Česku vzrostl za posledních pět let o 16 procentních bodů na 44 procent. Znamená to, že téměř každé druhé nové auto na trhu bylo pořízeno touto formou. Vyplývá to z informací České leasingové a finanční asociace.
Fakticky to znamená, že stále více lidí a firem volí tuto formu leasingu, na jejímž konci auto nepřechází do jejich vlastnictví. Prudký nárůst podílu operativního leasingu byl zejména mezi lety 2019 a 2020, tedy na začátku covidové epidemie. V té době se ale zároveň výrazně propadl celkový prodej nových vozů, takže i když podíl leasingu vzrostl, absolutní počet takto pořízených vozů se v letech 2020 až 2022 příliš nezvyšoval. Výraznější absolutní nárůst lze vzhledem k vývoji v prvním čtvrtletí čekat až letos.
Měnil se také podíl privátních zákazníků na celkovém trhu. Ti například u Toyoty tvořili v roce 2019 zhruba 64 procent, v současnosti je to 21 procent. Většinu aut tak u Toyoty nyní pořizují firmy. Podobné je to i u dalších značek. Prodej aut firmám tvoří 74,5 procenta celkového trhu.
„Aktuální data ukazují, že operativní leasing je u zákazníků stále vyhledávanější. Nejčastější jsou smlouvy na 36 měsíců a následuje 48 měsíců. Naopak podíl krátkodobých smluv v délce 12 nebo 24 měsíců je na ústupu,“ uvedl manažer Kinta Petr Najman.
Největšími hráči na trhu jsou ŠkoFin, ALD Automotive, Arval CZ a Lease Plan. Nový hráčem na trhu je od loňska Kinto One od Toyoty. Ta ponechává vůz celou dobu životního cyklu v autorizované síti automobilky. Zákazník si přebere auto u svého prodejce a tam se následně vrací řešit servisní, pneuservisní i pojistné události. Za vůz platí fixní měsíční částku.