České dráhy se po dvou letech ztrát přehouply do hrubého zisku 396 milionů Kč
Skupina České dráhy (ČD) po dvou ztrátových letech vykázala loni hrubý zisk 396 milionů korun, což je oproti předchozímu roku lepší hospodářský výsledek o více než dvě miliardy Kč. Po zdanění však firma vykázala konsolidovanou ztrátu 139 milionů korun. Zisková byla nákladní doprava, naopak osobní skončila v minusu. Výsledku pomohl návrat cestujících po koronavirové krizi, když ČD v loňském roce přepravily 157 milionů zákazníků, meziročně o 36 milionů více. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti.
Mateřské České dráhy loni vykázaly hrubý zisk 14 milionů korun. V předešlém roce to byla ztráta před zdaněním téměř 2,2 miliardy korun. Většinu hrubého zisku skupiny obstarala dceřiná společnost ČD Cargo. V nákladní dopravě vykázala zisk před zdaněním 310 milionů korun, což je meziročně pokles o 78 milionů. Společnost přepravila 64,2 milionu tun nákladu, tedy o 1,4 milionu tun více než v předešlém roce.
Celkové výnosy skupiny České dráhy se za minulý rok zvýšily o téměř 15 procent na 44,2 miliardy Kč. Ekonomický růst byl podle společnosti poznamenán zvyšujícími se náklady, například cen energií.
„Po dvou letech ztrát kvůli pandemii covidu-19 a následném prudkém zdražení vstupů byl právě návrat lidí k cestování vlaky hlavním předpokladem pro to, aby se národní dopravce přiblížil vyrovnanému hospodaření a skončil v mírném zisku před zdaněním,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah. Dodal, že plán na letošní rok je pokračovat v zisku. „Letos cílíme na zisk minimálně v řádu stovek milionů. A to jak Skupina ČD, tak mateřské České dráhy, které provozují osobní dopravu,“ uvedl.
Osobní doprava skončila loni ve ztrátě 128 milionů Kč, oproti ztrátě 2,5 miliardy za předchozí rok. Tržby z prodaných jízdenek ČD činily 9,7 miliardy Kč, což je zhruba o třetinu více než v roce 2021. Průměrná cestovní vzdálenost byla dokonce vyšší než v předcovidovém roce 2019, a to 49 kilometrů.
U dceřiné firmy ČD Cargo rostl výkon v Česku i v zahraničí. Tržby za nákladní přepravu v tuzemsku stouply na 5,1 miliardy Kč, meziročně o více než miliardu. V zahraničí zvýšila společnost tržby o 700 milionů na 8,1 miliardy Kč. Podle společnosti byl větší ekonomický růst zbrzděn nárůstem nákladů, například cen energií, zároveň však energetická krize přispěla ke zvýšené poptávce po přepravách pevných paliv do elektráren a tepláren.
Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy.