Dopravci s vozy na elektřinu možná nebudou platit za obnovitelné zdroje
Projde-li legislativním procesem návrh novely zákona o podporovaných zdrojích energie, nebudou muset provozovatelé vozidel veřejné dopravy na elektřinu, tedy městské dopravní podniky i železniční přepravci platit za silovou elektřinu poplatky na podporu obnovitelných zdrojů energie. ČTK to řekl Tomáš Pelikán, předseda Sdružení dopravních podniků ČR (SDP).
Přijetí pozměňovacího návrhu, který to má umožnit, uvítal. SDP zastupuje 22 dopravních podniků hlavně z krajských městech a zahrnuje všechny provozovatele elektrické drážní, tedy tramvajové, trolejbusové a speciální dopravy. Návrh novely 14. července schválila Sněmovna, nyní jej projedná Senát.
„Novela odstraňuje rozpor v aktuálním přístupu státu k provozování elektrických trakcí a jeho závazkem na snižování emisí oxidu uhličitého,“ uvedl výkonný ředitel SDP Martin Chval. Ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO) už dříve uvedl, že návrh není úplně fér, protože jeden segment ekonomiky dostane podporu, kterou jiný nemá.
Podle SDP je to ale podpora další modernizace a ekologizace vozových parků. „V našich očích je to poprvé, kdy Poslanecká sněmovna podpořila veřejnou dopravu a tím i veřejný zájem. Samozřejmě chápeme, že půjde o výdaj ze státního rozpočtu, který ale bude podporovat ekologické chování dopravních podniků v ČR,“ řekl Pelikán.
Elektrická trakce všech dopravních podniků v ČR tvoří více než polovinu ujetých kilometrů MHD v ČR. „Některá města jsou na tom ještě lépe a jejich dopravní systémy patří mezi nejekologičtější v Evropě. Například v Plzni zajišťují tramvaje a trolejbusy dvě třetiny dopravních výkonů, a nezatěžují tak životní prostředí města škodlivinami,“ uvedl Chval. Elektrická trakce MHD přitom podle něj přepraví téměř 70 procent cestujících. Dopravci mají koncepce dalšího rozvoje elektrické dopravy s významným zapojením elektrobusů.
„Motivovat dopravce, aby nebyli pokutováni za ekologické chování, vnímám jako zásadní veřejný zájem,“ řekl místopředseda hospodářského výboru Sněmovny Martin Kolovratník (ANO), předkladatel pozměňovacího návrhu. Dopravcům by to podle něj mohlo ušetřit asi 900 milionů korun.
Členské podniky SDP ujedou ročně v ČR více než 320 milionů kilometrů a přepraví více než 2,6 miliardy cestujících. Provozují téměř 2900 autobusů, 1700 tramvají, 670 trolejbusů a 143 souprav metra.
Návrh novely mimo jiné také snižuje podporu solárních elektráren nebo zavádí přechodovou podporu pro teplárny. Schválit jej musí Senát a podepsat prezident.
Komentář SH:
Zpráva je mj. hezkým příspěvkem do diskuse, co jsou poplatky na podporu ekologických zdrojů energie. Dotace? Zvláštní ekologická daň? Dodatečná spotřební daň? Tomáš Pelikán, předseda SDP, říká: chápu, bude to výdaj ze státního rozpočtu. No, to asi ne. Lépe to vídí Martin Kolovratník, místopředseda hospodářského výboru Sněmovny, když hovoří o „pokutování dopravců za ekologické chování“. Jeho pohled je nám ve Světě hospodářství bližší. Podpořme ekologickou veřejnou dopravu tím, že ji odbřemeníme od extra daní, respektive pokut.