Automobilky: Hutní výrobky kvůli nedostatku zdražují o stovky procent
Tuzemské automobilky se kvůli uvaleným clům potýkají s nedostatkem a výrazným zdražením hutních výrobků až o stovky procent. Cena žárově pozinkované oceli se například od loňského července více než zdvojnásobila a některé další výrobky zdražují o 100 % za každé čtvrtletí. V některých případech není hutní materiál dostupný a hrozí kvůli tomu zastavení výroby. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).
Za současnou situaci podle automobilek mohou ochranářská opatření EU na dovoz některých výrobků z oceli. Evropská komise navíc podle zástupců sdružení přišla s tím, že navrhne prodloužení opatření o další tři roky. Opatření platí pro dovoz výrobků z oceli ze třetích zemí od roku 2018. V případě vyčerpání příslušné celní kvóty se vybírá dodatečné clo 25 procent.
„Sdružení automobilového průmyslu společně s dalšími evropskými asociacemi přitom zdůrazňovalo zásadní negativní dopad, které toto prodloužení přinese, a tím i nesouhlas s tímto postupem. Od léta minulého roku, kdy se firmy snaží dohnat propady způsobené pandemií covid-19, se automobilový průmysl potýká s konstantním navyšováním cen hutních výrobků i problémy spojenými s délkou dodacích lhůt,“ uvedl mluvčí sdružení Vojtěch Severýn.
Komentář SH:
Další regulace, která přináší potíže výrobcům a zvyšuje ceny pro obyvatele. Bylo by zajímavé vystopovat, co k omezení dovozu prostřednictvím cel vedlo. Zda ochrana evropských hutí, nebo ochrana klimatu, nebo zvýšení příjmů do unijního rozpočtu? V každém případě se osobní automobil vrací do spotřebitelského segmentu luxusního zboží.
P.S. Po zveřejnění této zprávy a komentáře jsem našel ještě článek o tom, že automobilky ruší objednávky u ArcelorMittal. Inu, každý to vidí jinak…
V současné situaci, kdy se automobilový sektor potýká s narušením dodavatelských řetězců, rostoucími cenami komodit a nedostatkem některých komponentů a vstupů, jako jsou vedle plechů i plastový granulát nebo čipy, a rovněž růstem cen mezikontinentální dopravy, vyvolá podle Severýna toto opatření další nejistotu mezi finálními výrobci i dodavateli. Opatření tak může vést i k dalšímu zdražování aut.
Například největší tuzemský výrobce Škoda Auto oznámil tento týden kvůli nedostatku dílů, zejména čipů, rušení dalších směn, přesčasové směny rušil již na začátku roku. Ze stejného důvodu zastavila v březnu na 14 dní výrobu i kolínská Toyota.
V Česku se ročně vyrobí více než jeden milion osobních vozů. Loni to bylo 1,15 milionu aut, což znamenalo meziroční pokles o 19,2 procenta. Šlo o dosud nejprudší meziroční pokles, způsobený zejména omezeními kvůli koronaviru. Výroba se tak vrátila na úroveň roku 2014.