Lidé utrácejí, ale za potraviny už méně

Tržby v maloobchodě se v březnu reálně meziročně zvýšily o 3,4 % a proti únoru o 0,6 %. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně i meziměsíčně vzrostly shodně o 0,5 %. Informoval o tom Český statistický úřad ve své pravidelné zprávě.
Ve srovnání s únorem tržby v březnu za nepotravinářské zboží vzrostly o 1,6 % a za pohonné hmoty o 1,2 %, naopak za potraviny klesly o 1 procento. Meziročně tržby za pohonné hmoty vzrostly o 10 % a za nepotravinářské zboží o 5,1 %, naopak za potraviny klesly o 0,6 procenta.
„Maloobchodní tržby v březnu po očištění o cenové vlivy pokračovaly v meziročním růstu. Oproti loňskému březnu se zvýšily tržby za prodej pohonných hmot a nepotravinářského zboží. Prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot přispěly k celkovému růstu maloobchodu nejvíce. Naopak nižší tržby jsme zaznamenali za prodej potravin a u specializovaných prodejen s výrobky pro domácnost,“ říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.
Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 8,7 %, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 6,1 %, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 5,4 %, s počítačovým a komunikačním zařízením o 3,7 % a s oděvy a obuví o 1,3 %. Naopak tržby klesly v prodejnách s výrobky pro domácnost o 4,8 %. Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o 0,9 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se naopak snížily o 0,7 %. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 7,5 %. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby vzrostly o 16,1 procenta.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel reálně meziměsíčně vzrostly o 0,5 %. Meziročně se tržby zvýšily o 0,5 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) vzrostly o 0,6 % a za opravy motorových vozidel o 0,3 procenta.
„Březnový maloobchod potvrdil, že spotřeba domácností je aktuálně hlavním tahounem tuzemské ekonomiky, a to navzdory tomu, že spotřebitelská důvěra byla na začátku letošního roku slabší než ve 4. čtvrtletí loňského roku,“ říká Miroslav Novák, hlavní analytik společnosti Citfin. „Pokračující růst maloobchodu bude i nadále podporovat růst reálných mezd v kombinaci s nižší inflací a také nízká nezaměstnanost. Zároveň je však nutné zdůraznit, že i přes růst maloobchodu v posledním zhruba roce a půl se maloobchodní tržby ve stálých cenách zatím stále nacházejí pod úrovní ze 4. čtvrtletí 2019, tj. před pandemií. Konkrétně v letošním 1. čtvrtletí byly níže o 2,3 procenta.“
Za rok 2024 se tržby v maloobchodě reálně meziročně zvýšily o necelých 5 procent. Nárůst útrat domácností byl také loni hlavním pomocníkem k tomu, aby si česká ekonomika dokázala připsat plusový výsledek. „Český maloobchod loni těžil z nízké srovnávací základny a z pocitu, že se podařilo porazit inflaci. Jenže tempo inflace v letošním roce zůstane mírně zvýšené, bude ležet nad 2% cílem České národní banky. Pozitivní ale bude to, že domácnosti bude k větším útratám motivovat růst reálných mezd a pozvolné rozpouštění vysokých úspor českých domácností,“ podotýká Jiří Cihlář, analytik poradenské společnosti Next Finance. „Na druhé straně ale musíme vnímat problémy v průmyslu, s čímž souvisí ochlazení na trhu práce. Češi navíc mohou začít odkládat nákupy kvůli obavám z celních válek. Za celé první čtvrtletí činil meziroční růst maloobchodní tržeb 3,3 %. I na základě toho očekáváme, že by maloobchod v letošním roce měl narůst méně než loni – v průměru čekáme jeho růst o 3 procenta.“
V zemích EU a v eurozóně podle předběžných odhadů Eurostatu maloobchodní tržby v březnu klesly shodně o 0,1 procenta.