Zázračné zdraví můžete mít i zadarmo, nikdo to nehlídá

Nemožné na počkání, zázraky do tří dnů. Ilustrační foto: Waldryano z Pixabay

Kdo z  nás by neměl zájem vyřešit svoje problémy, starosti nebo tužby? V případě zdraví můžeme nalézt odpověď již dlouhou dobu na stránkách denního tisku, časopisů a internetových stránek. Vyniká mezi nimi Metro, nejčtenější deník u nás, které nabízí ve zveřejněných inzerátech ty nejfantastičtější nabídky nejenom na zlepšení našeho zdraví, ale rovnou i uzdravení. Asi jste si jako čtenáři různých periodik některého z těchto inzerátů nejspíše všimli, ale nevěnovali jste mu moc pozornosti. My jsme se ale na tento obchod se zdravím podívali pozorněji.

Že se jedná skutečně o výnosný byznys, dokládají zvyšující se počty těchto inzerátů v posledních  měsících, kdy je můžeme nalézt nejenom v Metru (někdy v jednom čísle i tři),  ale rovněž v týdeníku 5+2 (společný vydavatel Mafra) a třeba i v některých bulvárních časopisech pro ženy. 

odstranění bolesti terapeutickým chladem v masti během 50 vteřin

Co si všechno můžeme zlepšit, odstranit, vyléčit či zcela uzdravit ? Jedná se o téměř všechny neduhy, které mnohé z nás trápí a omezují. Může to být např. snaha o dosažení plochého břicha (za 96 hodin), zlepšení sluchu a odstranění tinnitusu (do 48 hodin), snížení hypertrofie prostaty (odstranění 9 neduhů), zastavení bolesti (po 5 minutách), zapomenutí, že vás kdy bolely klouby, páteř nebo svaly (za 12 minut),  prodloužení penisu o 10 cm (po 1 kapce gelu), odstranění bolesti terapeutickým chladem v masti (během 50 vteřin), zbavení se křečových žil (za 6 dnů)… A tak můžeme pokračovat a vybírat jednotlivé části našeho těla a to doslova od hlavy až k patě.

Většinou se jedná o celostránkové texty (dřívější malé čtvrtinové se nejspíše vzhledem k velké lukrativnosti již vytratily). A protože mezi  texty v jednotlivých periodikách není prakticky rozdílu, věnujeme se hlavně inzerátům v deníku Metru. Na začátku jen zmiňme, že u některých lze v záhlaví stránky  malým petitem, snadno ale přehlednutelným, zaznamenat slovo inzerce, u většiny však chybí. 

božský přípravek na 17 onemocnění kůže, kostí, srdce i hlavy

Jak je obecně známé i bez teorie reklamy, u inzerátu musí upoutat titulek, neboť ten rozhoduje o tom, zda budou lidé text vůbec číst. Takže si citujme několik z nich: Po 10 letech utrpení mohu opět žít bez bolesti, Rozdáváme 100 balení zdarma, Získejte zpět plnou kontrolu nad svým močovým měchýřem, Vylepšovací gel prodlouží váš penis o 10 cm a zajistí vám tvrdou erekci každou noc (zajímavé je, že prodloužení orgánu se mění v různých textech v rozsahu od 4,5 cm do 10 cm – pozn. aut.), Obří fronty na bezplatný posilovač kloubů. Oblíbené jsou rovněž, a to nejenom titulky, odkazující k Bohu a jeho služebníkům mnichům, texty určené především věřícím: Zázračný všelék ze svaté řeky Jordán, Božský přípravek na 17 onemocnění kůže, kostí, srdce i hlavy, Zázračná fytomast ručně vyráběná mnichy, nebo z minulého týdne Zlaté byliny otce Arcelliho zlepší činnost vašeho srdce, odstraní žilní zácpu a zlepší průtok krve již od 1. dávky. A ještě několik na závěr: Probuďte v sobě sexuálního démona, jedna tableta stačí, Terapeutický chlad v masti odstraňuje bolest během 6 vteřin, Návrat do světa čistých zvuků, ostrého obrazu a brilantní paměti, Alpský super regenerátor na žilní onemocnění (zde je možné jedenkrát zaznamenat i odkaz na reálně existující osobu, a to na Hildegardu z Bingenu – pozn. aut.). Citovat další headlines by šlo samozřejmě až do aleluja. 

Nejsou to však jen titulky, superlativy hýří i podtitulky a samozřejmě i celý text. Musíme opět něco málo citovat: Přilepíte si náplast a nemusíte dělat vůbec nic, Bez prášků, injekcí, kapek a výplachů, 25 minut a bolest zmizí a po 12 dnech budou vaše klouby jako nové...

Celé texty propracovanými formulacemi od reklamních odborníků útočí na špatným zdravím vybuzené emoce čtenáře. Napomáhá tomu i výrazná grafická úprava celé stránky – vyrazné titulky jednotlivých sloupců, barevně odlišená dílčí hesla, či dobrozdání uzdravených jedinců s  fotografiemi. Za „zázračným přípravkem“ stojí vždy odborník ze zahraničí, zejména profesoři z USA, případně z Německa nebo i Čech naturalizovaný v cizině. Navíc se vždy operuje s vyjádřením, že prvních 100 objednávek (někdy i 1000) je zdarma, to ale s poznámkou, že kdo dřív přijde ten dřív mele.

Podívejme se ale konkrétně na jeden ilustrativní inzerát (Metro 16.11.): Důležité sdělení (v rámečku s ! v trojuhelníku), Zavolejte na tel. číslo a získejte 100% uhrazení částky za léčbu, která odstraní bolesti a otoky kloubů během 8 minut.

zavolejte a získejte 1 balení revolučního přípravku na klouby za 0 Kč

Toto je jedinečná příležitost, jak získat inovativní přípravek, který působí na 43 onemocnění. Pak následují jednotlivé titulky odstavců: Máte už dost odborníků a přípravků, které vám nedokážou pomoci? I vy můžete zvrátit poškození kloubů z 97%, Stojí před vámi život bez bolestí a omezení pohybu. Pak je taxativně pod titulkem Pokud chcete vyjmenováno 13 zlepšení –  zbavit se, odstranit, překonat, zvýšit, podpořit, zmírnit, obnovit….. s konečným sloganem – získat zpět radost z každého kroku. Text pak končí výzvou: Zavolejte a získejte 1 balení revolučního přípravku na klouby za 0 Kč. (uvedeno tel. číslo v červené barvě). 

         A tak můžeme podobný styl inzerátů srovnávat během celého roku – bombastický titulek, podtitulky o okamžitém či velmi rychlém odstranění příčin bolesti, činnost odborníka ze zahraničí, poskytnutí přípravku nebo vzorku zdarma (s termínem do kdy je nutné volat na tel. číslo), zdůraznění, že výrobek nebude jinou formou poskytován. A to vše doplněno fotografiemi spokojených osob, včetně jejich citací o účinku: Mohu se opět do své práce opřít a mít z ní radost – Hana z Blanska, Vidím teď lépe než můj vnuk – Kryštof Kutná Hora, a často i vyjádřením lékařů (častěji ale profesorů) včetně jejich fotografie.

Na závěr se ještě zmiňme, jak na tuto klamavou reklamu, obzvláště pochybenou v případě manipulace se zdravím, reagují zainteresované instituce. Česká lékařská komora jako stavovská instituce lékařů se věnuje hlavně problematice svých členů, což se projevilo zejména v posledním půl roce. Blíže k tomuto tématu by měla mít Česká lékárnická komora, neboť poskytování příslušných přípravků, téměř výhradně mimo stacionární lékárenskou síť, se jich přímo dotýká. Ale i ve značkových lékárnách můžete zakoupit přípravky s obsahem čehokoliv proti čemukoliv: pastilky proti viróze, rozpustné tablety s příchutěmi… Maně si můžeme vzpomenout na 90. léta, kdy lékárníci protestovali proti udělování licencí k lékárnám komukoliv, argumentujíce, že by v nich „kdokoliv“ taky mohl prodávat „cokoliv“.

Nenechme stranou, že reklama zcela bezostyšně útočí na starší spoluobčany, kteří jsou i přednostními zákazníky lékárenských zařízení.

jediným, kdo na tento stav reagoval výrazněji, je Pražský magistrát, bez jakéhokoliv účinku

Koho by však měl tento bezskrupulozní byznys zajímat především, je  ministerstvo zdravotnictví vybavené i příslušnými institucemi, které se problematice ochrany zdraví mají věnovat. Zatím však jen Státní ústav pro kontrolu léčiv měl vydat své varování před těmito inzeráty. Pikantní je, že jediným, kdo na tento stav reagoval výrazněji, je Pražský magistrát, který opakovaně vyzval vydavatele Mafru, aby tyto klamavé inzeráty nezveřejňovala. Bohužel, bez jakéhokoliv účinku (za obsah inzerátů je odpovědný zadavatel a ten je nedohledatelný – sídlí v zahraničí). A tak mají tyto inzeráty tahající ze starších spoluobčanů vysoké částky peněz (jak nasvědčuje jejich vzrůstající frekvence) nadále zelenou.