Proměněné ŘSD se nejprve musí proměnit
Je to akorát týden, co ministr dopravy Martin Kupka na tiskové konferenci oznámil převrácení příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve státní podnik. Tím se prý zvýší tlak na efektivitu práce a hospodárnější využívání peněz. To by následně mělo zrychlit přípravu dálničních a silničních staveb a zkvalitnit jejich údržbu, pravil ministr Kupka. A je to jen pár dní, co se sdružení firem v čele se společnosti MI Roads obrátilo na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ve věci výběrového řízení na zhotovení 21 kilometrů dálnice D11 z Trutnova k polské hranici. „Sdružení vedené společností MI Roads podalo návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele na ÚOHS. Nesouhlasí s výběrem zhotovitele stavby,“ řekl Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství. Stavba měla začít 19. prosince, teď se to zdrží, nelze říci o jak dlouho.
Jistě, je to záležitost z loňského roku. Takže zcela pochopitelně ŘSD za to… může, ale ještě to staré ŘSD. Tomu novému „…budou přesně určeny milníky, které bude muset ŘSD plnit. Půjde například o termíny, v nichž bude muset odevzdat příslušné dokumenty pro stavební povolení,“ cituje ČTK prohlášení ministra z tiskové konference. Dalším pozitivem by pak podle Kupky mělo být efektivnější řízení podniku a hospodárnější využívání peněz. Ministerstvo dopravy bude podle Kupky každé tři roky vyhodnocovat, jak se podniku daří zvyšovat kvalitu tuzemské dálniční a silniční sítě.
Lze z řečeného vyvodit, že ŘSD, coby státní příspěvková organizace, nedostávala úkoly a termíny, nebyla jeho práce průběžně kontrolována? Neužívala svých peněz efektivně? Z dosavadních výkonů Ředitelství lze usuzovat, že tak tomu skutečně bylo. Předmětný úsek dálnice D11 už v září napadly Děti Země. Ti, a ještě jiné aktivistické organizace, napadají celkem pravidelně i jiné stavby. Velmi často, možná většinou, z důvodu procesního pochybení při jejich schvalování. Velmi často, možná většinou, mívají pravdu. Často, možná většinou, jde o malichernosti. Ale takové máme zákony a takovou máme státní správu, aby zákonům rozuměla a vyhověla jim.
Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) na problém upozornila koncem listopadu. Podle ní jsou nápady na ÚOHS již téměř standardním postupem u veřejných zakázek, nejen stavebních. „Nedostatky při přípravě zakázky jsou přenášeny na projektanty i zhotovitele staveb. Jenže právě kvalitní příprava má zásadní vliv na podobu stavby, čas realizace, samozřejmě rozpočet, a tudíž i výsledek,“ říká Robert Špalek, předseda komory.
Přípravu silničních a dálničních staveb má na starosti ŘSD. Mělo by se v tom zlepšit. „Přeměna ŘSD na státní podnik umožní snazší získávání a udržení vlastních odborníků na klíčových pozicích. Jsou to například dopravní a hlavní inženýři, specialisté na kyberbezpečnost, právníci, správci staveb a další experti třeba pro technický dozor a specializované činnosti,“ věří si Radek Mátl.
To zní důvěryhodně. Státní příspěvková organizace se svými systemizovanými místy a tabulkovými platy státních úředníků zřejmě opravdu nebyla vysněným jobem pro špičkové stavební experty. Podobně lze uvažovat o efektivnějším využívání peněz, protože chystat a budovat silniční síť podle každoročně se měnícího státního rozpočtu musí být skutečně o nervy. Otázkou ale je, zda ti noví špičkoví experti skutečně nahradí ty dosavadní, kteří svou práci nezvládali? Nebo, o kolik lidí se zvýší počet zaměstnanců ŘSD? Podobně by se mělo poznat, oč efektivněji nové ŘSD využije přidělené peníze. Jak říkávají politici, je to běh na dlouhou trať, za týden se to stihnout nedá.
Motoristé podle Kupky přeměnu poznají zejména v kvalitě dálniční a silniční sítě a v její údržbě. Nová forma uspořádání ŘSD podle něj vytvoří citelný tlak na zvyšování kvality. Smlouvy o údržbě budou nově koncipovány na tři roky s jasně stanovenými standardy práce. „Platba bude navázána na dodržování požadované kvality. V případě nedodržování bude možnost udělování sankcí,“ řekl ministr. To zase tak dlouhá trať není. Zda to zafungovalo si můžeme říci už na jaře.