Pokuty za život se stupňují
Česká vláda vypustila návrh na zvýšení mýtného za používání dálnic a vybraných silnic 1. třídy od příštího roku. Zvýšit se má poplatek za emise oxidu uhličitého, který stát zavedl letos v březnu. Slibuje si od toho zvýšení příjmů o 800 milionů korun ročně.
Mýtné, připomeňme, bylo u nás zavedeno k 1. lednu 2007 a mělo sloužit jako poplatek za použití dálnic. Nahradilo do té doby prodávané dálniční známky za jednotné ceny. Nové mýtné mělo zohlednit míru používání placených komunikací. Výkonové mýtné vypadá na první pohled rozumně, spravedlivěji. Platí více ten, kdo více ošoupá dálnici, kdo je na ní častěji, skoro pořád. Letos od 1. března k tomuto poplatku přibyla pokuta za vypouštění oxidu uhličitého. Zpráva ČTK uvádí, že za letošní první pololetí stát vybral na mýtném 8,5 mld. Kč, o miliardu korun více než loni. Počet mýtných transakcí klesl, na růstu výběru mělo zásluhu zvýšení tarifů. Na letos zavedeném poplatku za emise oxidu uhličitého vybral stát v červnu téměř 221 milion korun, na celkovém výběru se nový poplatek podílel přibližně 15 procenty. Za poplatek za užití pozemní komunikace dopravci v červnu zaplatili téměř 1,173 miliardy korun, na výběru se poplatek podílel 80 procenty. Zbylých 68 milionů korun tvoří poplatek za náklady způsobené hlukem a znečištěním ovzduší.
Poplatky za vypouštění smrtonosného oxidu jsou omlouvány tak zvanou internalizací externích nákladů. Kdo vyfukuje, ten škodí a má za to platit těm, komu škodí. Zpráva ČTK už neuvádí, kolika lidem poškozovaným ofuky oxidu uhličitého a kolik z oněch 221 mil. Kč připadlo. Ředitelství silnic a dálnic se ani nechlubí, kolik náhrad vyplatilo lidem bydlícím v sousedství dálnice D8 za popraskané domy a vyschlé studny, jak na to už před léty upozorňovala Miloslava Pošvářová, soudní znalkyně a bývalá ředitelka Úseku kontroly kvality staveb Ředitelství silnic a dálnic, v rozhovoru s autorem tohoto článku.
Není ani zřejmé, o kolik se vypouštění onoho plynu zvýšilo, oč vzrostly škody tím způsobené, a tedy ani proč by se pokuta za to měla od příštího roku zvýšit právě o 800 milionů korun, podle ministerstva dopravy o nějakých 5 procent k již letošním 15 procentům.
Záměr ministerstva dopravy potvrzuje pravidlo, že jakmile politik vynalezne daň a způsob, jak ji vybírat, bude ji už jen rozšiřovat a navyšovat. To je stará věc. Nové je to, že se daně a pokuty za cosi nevyhnutelného, jako je nákladní automobilová doprava, budou násobit. Od roku 2027 se mají zavést emisní povolenky na dopravu. Takže autodoprava už bude pokutována dvakrát za stejný „přestupek“. Tedy za svou existenci a funkčnost.
To celé posiluje podezření, že veškeré záležitosti kolem oxidu uhličitého jsou jen společensko-vědním konstruktem, jehož cílem je ožebračení lidí a přerozdělování jejich výdělků a majetků. Kdo jsou beneficienti? To se nedovíme, na vyvolené se prstem neukazuje. Káravý ukazovák vždy míří na ty ostatní: vy, vole, ne.