Jde o dotace, ne o klima
![](https://svethospodarstvi.cz/app/uploads/2025/01/tile-2828819_1280-1280x0-c-default.jpg)
ZPRÁVA Z TISKU. Velmi úspěšný dotační titul na nákup elektroaut pro podniky a podnikatele, vyhlášený a uzavřený v loňském roce, se opakovat nebude. Ani pro firmy, ani pro soukromé osoby. To se ale nezamlouvá výrobcům automobilů, zvláště tuzemským. Píší o tom Hospodářské noviny z pátku 24. ledna.
„Domácí trh s elektroauty zažil loni velké oživení. V Česku se meziročně prodalo o 65 procent aut více než v roce 2023, celkem 11 tisíc vozů,“ připomíná v úvodu autor článku Ondřej Charvát. „Na vzestupu prodejů se velkou měrou podílela dotace na pořízení elektroaut od ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), vyhlášená loni v březnu. Určena byla jen pro podnikatele a firmy, kterým stát z peněz EU přidal 200 tisíc korun. Téměř dvoumiliardový balík peněz se loni na podzim vyčerpal a prodejci se shodují, že letos poptávka po autech na elektřinu v Česku klesne. Z trhu je proto slyšet volání po obnově dotační výzvy.“
To volání se ozývá ze Sdružení automobilového průmyslu (SAP), najmě od jeho předsedy Zdeňka Petzla. Říká, že pokud na MPO peníze na další dotaci jsou, tak je pro spuštění obdobného programu, který skončil na podzim. „Předchozí program se osvědčil,“ citují HN Peztla. „Podle něj se v celé Evropě nedá čekat zájem o elektroauta,“ konstatuje v zápětí.
Druhým citovaným volačem je Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto odpovědný za prodej a marketing. „Myslím, že podpora prodeje pro podnikatele by se klidně mohla opakovat. Byl to dobrý program, bohužel, velmi rychle vyčerpaný. Dovedu si představit nějaký nový podobný.“
Je to od Jahna zcela nezištné prohlášení. Protože když Škoda neprodá dost elektromobilů, bude platit pokuty za překročení povolených flotilových emisí CO2 a bude to pěkná pálka. Sám říká, že loňská dotace přišla pro jeho automobilku v nešťastnou dobu. Škodě chyběly z koncernového ústředí Volkswagen elektromotory pro model Enyaq. „Proto vyrobené vozy šly spíše na trhy, kde se více vydělávalo,“ vysvětluje Jahn Hospodářským novinám, proč v počtu žádostí o dotaci Škoda skončila až za Teslou, VW a Volvem.
Škoda má možnost od vítěze loňských dostihů odkoupit emisní povolenky. Ale i to by byl docela hluboký zářez do finanční bilance automobilky.
Mluvčí ministerstva životního prostření (MŽP) Veronika Krejčí pro HN sdělila, že úředníci nyní připravují dotační výzvu na nákup malých elektrických užitkových vozidel pro veřejný sektor, a to buď z Modernizačního fondu, případně Národního plánu obnovy. Oba programy čerpají peníze z EU. První má za cíl v této dekádě investovat do rychlejšího přechodu na nízkouhlíkové hospodářství, druhý je plánem pro oživení a odolnost Česka po pandemii covidu. Dotace by se měla spustit letos.
Pomiňme otázku, zda se veřejná správa začne na pravidelná bruselská zasedání přesouvat malými elektromobily místo letadlem a zda se sníží dopravní náhrady českým politikům. Rovněž na někdy jindy ponechme otázku, jak se 10 tisíc prodaných elektroaut projeví na oživení a odolnosti Česka, respektive Škody Auto, čtyři roky po pandemii covidu. Jen připomeňme, že Škoda Auto na letošek připravila novinku: elektrovůz Elroq, menší a cenově dostupnější. Ale proč i na něj, cenově dostupnější, potřebuje dotace?
Tak si to shrňme, jak by řekl major Kalaš. Elektroauta potřebují dotace na nákup, nemusejí platit dálninční poplatky, protože neošoupají dálnice a nepotřebují stavět nové, v Praze by se mělo prodloužit jejich zdarmé parkování všude, protože podle jakési elektromobilní asociace ani nezabírají místo, a nabíjejí se z dotovaných nabíječek, ideálně napájených dotovanými obnovitelnými zdroji energie.
Závěr je takový, že na každém elektromobilu by mělo být za čelním sklem vyvěšeno varování ministerstva financí: dotace vyvolávají závislost. Marketingoví experti, nejen čeští, předpovídají v tomto roce pokles prodejů elektroaut. Prostě absťák.