Evakuace

Ilustrační obrázek: Karen .t z Pixabay a umělá inteligence

Hrozí povodně, které si nezadají s těmi v letech 1997 a 2002, hlásí meteorologové, odborníci a pamětníci. Už jsme dál za těch 22 let, už se o tom týden ví, nikdo nemusí být překvapen. Už radí starostové, hejtmani, hasiči, policisté, meteorologové i pamětníci. A pojišťovny, samozřejmě.

Zanedlouho se také ukáže, kam jsme za těch 22 let postoupili v protipovodňových opatřeních. Kolik suchých polderů, zvýšených břehů, retenčních nádrží, jezů a přehrádek na tocích se podařilo postavit, kolik domů v záplavových územích se podařilo neschválit a nepojistit. Zatím víme určitě, že například na dolním Labi nic, tak jsem zvědav, jak letos dopadnou Ústí nad Labem a Děčín.

Další poučení? Ještě v roce 2002 byl šéfem republikového krizového štábu tehdejší ministr vnitra Stanislav Gross. Ministr vnitra velí místní veřejné správě, hasičům, policii, záchranářům. Při povodni Gross lítal po Praze a po republice v maskáčích… no, taky PR. Ale: dnes předsedá ministr životního prostředí Petr Hladík, který nevelí vůbec nikomu a kdoví, jestli má holínky.

Praze tenkrát vládl primátor Igor Němec. Městu neuplaval jediný automobil, jediný autobus a zaznamenány byly dvě ztráty na životech. Jeden opilec, který se na tu povodeň šel kouknout zblízka, spadl do ní a utopil se, a jeden hasič, kterého ve službě postihl infarkt. Materiální škody byly nedozírné, ale protipovodňové zábrany se postavily, prvně v historii města, včas. Němec více než na rady a předpovědi meteorologů a šéfů povodí dal na vyprávění záchranářů z jižních Čech, kteří ho přišli uprostřed noci na radnici včas varovat, co se na Prahu žene. Krátce před kulminací Vltavy ještě nějací zloději kus těch zábran rozebrali a ukradli. Stihlo se to opravit, voda se do historického centra města nedostala. Schytal za to těžkou kritiku a spoustu úsměšků od vlastní strany ODS i od občanů a televizních expertů. Na konci toho roku byl Němec pozván do New Orleansu, také těžce vytopeného města s desítkami mrtvých. Na konferenci o záplavách a jak s nimi napříště. Když vyprávěl o Praze, schytal standing ovations. Třeba i za to, že evakuaci obyvatel nařídil na čtvrtou hodinu ranní, kdy jsou všichni doma, měl připravené autobusy a vyklizené ulice. Zpětně bych dnes asi napsal, že Praha povodeň přežila prostě proto, že Němec uměl a nebál se rozhodovat, využil všech pravomocí, které mu vyhlášení krizového stavu dával zákon jako primátorovi a krajskému hejtmanovi (hlavní město je ze správního hlediska krajem). Včetně například rozhodnutí o vyklizení jednoho karlínského domu, plného shnilého psího žrádla, ženijním vojskem a jeho následné demolici.

V pátek 13. září 2024 odpoledne jsem potřeboval projet autem Prahou a pokračovat kousek za město na sever. Nepodařilo se. Doprava zkolabovala. Páteční dopravní špička, řeklo by se, a já s tím počítal. Ale ve městě to vypadalo jako spontánní evakuace. Jinak než jako kolaps se to nazvat nedá, i na „tajných“ objízdných trasách, které normálně bývají průjezdné nebo skoro průjezdné, beznadějně stály kolony aut. Povrchová doprava tedy také v piheli a do metra na stanici Muzeum prosákla voda, takže taky nic moc. Náměstek pro pražskou dopravu Zdeněk Hřib nikde, ani na Facebooku. Oni si Pražané dovolili svůj soukromý majetek drze vytáhnout na veřejné komunikace, považte! Ministr dopravy Martin Kupka, který normálně vykonává stavební dozor na všech dopravních stavbách v republice a nechává se přitom filmovat sociálními sítěmi, taky nikde.

Ale spíše než úsměšek je zde jiná, vážnější zpráva. Totiž: co kdyby byla evakuace skutečně nařízena? Jakmile zaprší a do aut nasednou i cyklisti, sdílení cyklisti, běžci a uživatelé MHD, v důsledku nejrůznějších stavebních úprav a oprav, probíhajících i již proběhlých, stala se Praha existenčně ohroženým městem. Evakuace, záchrana obyvatel, ať už z jakéhokoliv důvodu, by nebyla možná. Nevím, jak magistrát, ale mí Pražané mi rozumějí. Doufám.