EK radí, jak šetřit energii. Jenže symbolem doby je spotřeba

Jezděte pomaleji, topte méně. Takové rady a sedm dalších vypracovaly Evropská komise a Mezinárodní agentura pro energii ke snížení závislosti na ruské ropě a plynu. Z části jde ale o věci, které jsme měli udělat již dávno k ozdravění našich životů. A zčásti trochu o hraběcí rady.

Na kratší vzdálenosti raději choďte nebo jezděte na kole. Foto: Pixabay

Podle europoslance za TOP 09 a bývalého viceguvernéra ČNB Luďka Niedermayera mohou nabízené kroky vést k energetickým úsporám v unii až 220 milionů barelů ropy a 17 miliard kubíků plynu ročně. Proč ne? Akorát bychom museli aspoň trochu opustit mantru, že k ekonomickému růstu a prosperitě se musíme „prospotřebovat.“

Zygmunt Bauman v Tekuté modernitě definuje současného člověka jako spotřebitele. Tímto charakterem se podle něj liší od lidí dřívějších. Ti byli totiž v první řadě producenty.

Zygmunt Bauman definuje současného člověka jako spotřebitele

Baumanovy myšlenkové pochody nejsou jednoduché. Ale je fakt, že růst spotřeby je zaklínadlem ekonomického růstu a měřítkem úspěchu. Svého času, když se České republice moc nedařilo, přišel tehdejší ministr hospodářství Karel Dyba s nápadem, že by se ekonomický růst mohl měřit spotřebou elektrické energie. Protože růst spotřeby poukazuje na ekonomickou aktivitu, atd.

Ne, že by Evropská unie již delší dobu nevolala po úsporách v rámci ozdravení klimatu. To bychom tedy kecali. Protože tlak na úspory, ať již zateplením, větším využíváním hromadné dopravy apod., tu je. Z evropské úrovně i z té národní. V zásadě proti tomu nelze nic moc namítat.

Poptávková strana ekonomiky

Spíš jde o to, že spotřeba se stala zaklínadlem moderní doby napříč světem. Čím víc utratíš, tím vypadáš lépe. Čím víc se nakupuje, staví, chodí do restaurací a hospod, cestuje, tím víc jedinec či rodina pomáhají ekonomice. (V 90. letech mi přitom tehdejší analytik Patrie, nyní člen představenstva Raiffeisenbank Vladimír Kreidl ukazoval obsáhlou studii, podle níž je ekonomický růst v korelaci se silným sklonem k úsporám. Tedy pravý opak.) Vždyť i intervence proti koruně vymyslel Miroslav Singer mimo jiné, aby lidé neodkládali spotřebu.

Čím víc se nakupuje, tím víc jedinec či rodina pomáhají ekonomice

Jestli nás od počátku covidu média a politici bombardují „narativy“ a „paradigmaty“, tak otočení se od utrácení k úsporám je změna paradigmatu jako prase. Ne kvůli vytváření prostředků na stáří a nečekané situace, ale kvůli válce a energetické nezávislosti.

Přitom řada nápadů koreluje s tím, co jsme měli dělat už dávno. Hlavně pro své zdraví a kvalitu veřejného prostoru. Další část jde naopak proti těmto cílům.

Tak tady jsou:

  1. Snížit teplotu (myšleno zřejmě topení) a používání klimatizace. Ano, to bychom měli i bez ohledu na peníze a potřebu ruského plynu. Život v přetopených bytech našemu zdraví neprospívá. A je známo, že speciálně obyvatelé naší země si rádi přitápějí víc, než je běžné jinde. Otázkou zní, jak by se to projevilo na ceně. Vedle variabilních nákladů totiž mají teplárny a plynárny také ty fixní.
  2. Změnit nastavení kotle na efektivní. O.K., vlastně proč by měl člověk nastavit neefektivní? Proto že mu to efektivní neutáhne? Pak s tím ale moc nehne.
  3. Pracovat z domova. Tak to prr. Možná by se tím ušetřilo za vytápění kanceláří. I když, pokud tam bude aspoň někdo, tak se topit bude. Ale hodně lidí už má práce z domova plné zuby. Sociální kontakt je důležitý pro člověka i jeho výkonnost. Po dvou letech restrikcí je spíš třeba se vracet do kolektivu. Ještě že nám neradí přejít znova na distanční výuku.
  4. Používat auto ekonomicky. To je určitě v pořádku. Jde jen o to, co se tím všechno myslí, když konkrétní doporučení navazují jako samostatné body.
  5. Snížit rychlost na dálnicích. Ano, vysoké rychlosti nebývají optimální pro spotřebu. Stejně tak to ale platí pro prudké manévry, neustále přešlapování z brzdy na plyn a zpět… Navíc jde i o bezpečnost. Byť vysoká rychlost sama bez dalších prohřešků většinou příčinou nehod nebývá. Ale zhoršuje následky, prodlužuje brzdnou dráhu, apod.
  6. Ve větších městech v neděli nevyjíždět autem. A proč zrovna v neděli? To jako, že máme přes týden cestou do práce túrovat motory v zácpách a o víkendu je nechat v garáži? Celkově by prospělo lidem víc chodit a životnímu prostředí (nejen kvůli zplodinám) víc požívat hromadnou dopravu. I ve všední dny. Zkuste to ale někde na vesnici, kam prostě ten autobus nepřijede a nepřijede. Nebo třeba jen dvakrát za den.
  7. Na kratší vzdálenost vyrazit pěšky nebo na kole. Ano, ano, ano… v pořádku.
  8. Jezdit MHD. Potřetí na podobné téma – ano, ale musí tam MHD jezdit. Ve velkých městech to zpravidla jde. V menších je to horší.
  9. Namísto létáni jezdit vlakem. To je asi v pořádku.

Bohužel, všechna tato doporučení znamenají přestat se rozmazlovat teplem a klimatizací, chodit víc pěšky, žít zdravěji… Jenže moderní člověk se radši vozí v autě a pak to dohání ve fitcentru. Tedy spotřebovává vstup do fitka. Odpovídá to mj. reklamní masáži i mediálním radám posledních mnoha let. Jak cvičit se určitě objevilo v televizi častěji, než že by člověk neměl jezdit do práce autem.