České dálnice jsou o hubu

Jeden z příběhů Makové panenky začíná tím, že motýl Emanuel ne a netáhne domů. Maková panenka netrpělivě a starostlivě čeká. Až po západu slunce se motýl připotácí, cylindr nakřivo, ležérně, avšak funkčně se opře o svou hůlku a praví: „Jestli se na mě, Maková panenko, zlobíš, škyt, tak se nezlob. Za to může ten… škyt… jitrocel. To on pořád škyt ještě tuhle kapičku, Emanueli, a ještě tuhle kapičku…“

Na dálnici D35 mezi Přáslavicemi a Velkým Újezdem minulou sobotu popraskala vozovka. Důvody, proč se vozovka vzdula a popraskala, se pochopitelně teprve musejí důkladně vyzjistit. Ale mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl kromě jiného operativně vysvětlil, že příčinou byly vysoké teploty. A to mi připomnělo motýla Emanuela. Může za to jitrocel.

Událost na D35 způsobila dopravní nehodu čtyř aut se zraněními. A tady legrace končí. Že zranění byla jen lehká, jak píše ČTK, za to může ŘSD děkoval svatému Kryštofovi. A my ostatní, my řidiči, bychom se k němu měli modlit před každým použitím dálnice. Raději i heretici.

V zimě se z ní stane ruská ruleta vlivem mrazů a sněžení. Na tom mě zlobí to, že podobné vrtochy zimního počasí předpovídají meteorologové dva dny předem. Údržba dálnic pak čeká, zda se předpovědi vyplní, a pak si stěžuje, že nemůže údržbu provést, protože jí v tom překážejí uvízlá auta. Hlavně ty kamiony, které za dálnici platí nejvíce. Od policejního ředitele se dočkají poučky, že přece když řidiči vidí, jak sněží, tak na dálnici vůbec nemají vjíždět.

Ale co v létě? V Rumunsku jsou vyčleněny některé hlavní tahy, na něž je nákladním autům vjezd zakázán při teplotách nad 35°C. (Prý proto, že by se bořila do asfaltu.) Půjdeme touto cestou? Nebo postačí výstraha meteorologů „bude horko, raději nejezděte po dálnici“?

Podobná událost není u nás ojedinělá. Před léty se v horku ztopořila vozovka na D5. Před méně léty se vzdul povrch úplně nového úseku u Ostravy, zřejmě po dešti, stále se tam jezdí osmdesátkou. Načež se cosi hnulo na nových mostních konstrukcích dálničního nájezdu, který tak musel být pro provoz uzavřen.

Horko na D35 u Olomouce také není ojedinělá událost. Že při teplotách nad 30°C bude mít povrch dálnice hodně přes 60 stupňů a co to udělá s betonovým podkladem, to by měl vědět každý projektant, stavbyvedoucí a stavební dozor. Beton pod asfaltem je prý stár 22 let, upozornil J. Rýdl. Jeminánku, betonový Mánesův most v Praze je starý 107 let. A to i v Praze někdy bývají pěkné hice.

Že by stavbaři na dálnici použili beton s příliš hrubozrnným pískem? Nebo jej míchali se znečištěnou vodou? Kdybychom takové dálnice stavěli v Lybii nebo Sýrii (a že jsme je tam stavěli), to by nás hnali, rozvojovka nerozvojovka, pomoc nepomoc. Kdyby takové dálnice stavěli v jižní Francii nebo Španělsku, dodnes by tam místní jezdili raději na oslech. Jenže oni tam mají dálnice hladké jako sklo, věřte nevěřte, ani vyjeté koleje v pravých pruzích se tam nevyskytují, já tam byl.

Doufám, že se příčina poškození D35 zjistí velmi brzy a že se brzy také zjistí, kdo byl příčinou té příčiny. A že soudy proběhnou rychle, nejpozději do 10 let. A že velmi, velmi horko začne být i v ŘSD. Protože závady nejsou jen na dálnicích. Závada je tam, hluboká, systémová. Túúúdle jitrocel.