200 Kč za vjezd do části Prahy 1? Z extrému do extrému a chaos navrch?
Že nás ti politici nešetří. Poslední kousek z dílny pražských úřeníků: 200 Kč za vjezd na část území Prahy 1. A kudy že to objedete?
Že je centrum Prahy ucpané, to víme (byť méně než některé jiné metropole, ale má nás to uklidňovat?). Že tam, kde vede frekventovaná silnice ani nemá cenu maloval fasády krásných historických domů, také. Taková Ječná s Žitnou jsou jak dvě jizvy na Novém Městě.
V roce 1996 začalo hlavní město zavádět parkovací zóny. Údajně, aby ulehčilo rezidentům, kteří nemají kde zaparkovat, a pak aby omezilo vjíždění do centra. Asi nejsem sám, kdo těm důvodům od začátku moc nevěřil. Už jen proto, že městská policie jako by najednou neměla na práci nic jiného než kontrolovat zóny. Na Praze 1 a 2 dál nezaparkoval ani majitel s rezidenční kartou, situace na řadě míst bez zón se zhoršila. Takže dneska už máme zóny skoro všude a ceny jak v centru Vídně.
Důvodům pro zavádění parkovacích zón asi leckdo nevěřil
Pro srovnání jedna hodina ve Vídni = 2,5 eura (cca 60 Kč). Ve všední dny od 8 do 18:00 a v sobotu dopoledne. S tím že prvních 15 minut může být zdarma!!! V okolí Karlínského náměstí = 60 Kč. Ve všední dny od 8:00 do 22:00!!!
A Praha je ucpaná pořád, i protože většina aut centrem jen projíždí. Na myšlenku odlehčit ji mýtným nikdy nikdo moc nekýval. Přitom by ho šlo třeba odstupňovat. Co si budeme nalhávat, jednou za čas člověk potřebuje do centra k lékaři (vždyť třeba obrovská Všeobecná fakultní nemocnice se nachází z velké části na Karlově náměstí a v jeho okolí – a víte kolik lidí a jak často tam jezdí na chemoterapie či infúze?). Nebo do obchodu, nebo odvézt starého či nemocného člověka na návštěvu, na úřad…
Elektronické mýtné by umožnilo (dnes už snímá SPZ kdejaké parkoviště) například stanovit určitý počet vjezdů do centra pro obyvatele Prahy a jiný pro návštěvníky zdarma. Určitý počet za nižší sazbu a zbytek za pořádnou raketu.
Hodina parkování v Karlíně stojí stejně jako ve Vídni
Místo toho teď podle Petra Vomáčky, vedoucího odboru dopravy Prahy 14, přichází magistrát spolu s radnicí Prahy 1 s myšlenkou, že v celé Praze 1 se bude za vjezd (tedy i průjezd kromě magistrály) platit 200 korun. O výjimkách se prý zatím nehovořilo. Pro ty, kteří Prahu příliš neznají, tak „jednička“ sahá od Pohořelce či Dlabačova (to je oblast nad Pražským hradem) na západě až k Hlavnímu nádraží (parkoviště do ní spadá také) na východě. A od Žitné a Resslovy na jihu k celému pravobřežnímu nábřeží k „Husákovu tichu“ a hlavně Chotkově ulici a Jelení jdoucí kolem hradu na severu.
Prý to nakonec nebude tak zlé, podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba má jít jen o pár ulic po obou březích Vltavy. To je ale zase řešení slušně řečeno taky na prd. Kdo si to asi kromě místních bude zjišťovat dopředu? Jestli má jít fakt jen o pár ulic, tak proč se tam nevrzne zákaz vjezdu s výjimkou pro dopravní obsluhu?
Podle radního Prahy 1 Vojtěcha Ryvoly by to měly být určité oblasti, např. kolem Karlova mostu. Dokonce to prý byla podmínka pro uvedení do provozu tunelu Blanka. Nepřesné detaily lze nalézt zde zhruba od času 16:40. Kudy se to ale bude objíždět? Vždyť kolem Karlova mostu vede hned jedna páteřní trasa po nábřeží. Kam lidé před zákazem odbočí? Hrozí to dost slušným chaosem.
Každopádně, i tak reagovaly dost negativně lidé z radnic dalších městských částí. Bojí se, že se problém s ucpanými ulicemi a parkováním přesune o to víc k nim. Nelze se divit. Kdo třeba projíždí Karlínem, logicky vyústí tam, kam se možná od Nového roku zadarmo nebude smět.
A jedna hodně zajímavá věc na závěr: podle Hřiba nemá mýto (asi myslí to městské) oporu v zákoně. Škoda, mně by se líbilo. Ale rozumě nastavené.